Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En af landets store transportvirksomheder, H.P. Therkelsen, er tiltalt for mere end 1.200 tilfælde af ulovlig cabotagekørsel og risikerer rekordstor bøde, når sagen kommer for retten i Roskilde.

HP. Therkelsen har tidligere været i politiets søgelys. Det var i oktober 2019, hvor politiet afslørede dokumentfalsk med fragtbreve i den sønderjyske transportvirksomhed.

Et anklageskrift med tiltaler for mere end 1.200 tilfælde af ulovlig cabotagekørsel ligner en danmarksrekord, og bøden kan også ende med at blive en danmarksrekord.

Bare ét tilfælde af ulovlig cabotagekørsel udløser nemlig en bøde på 35.000 kroner. 

Anklageskriftet på 118 sider er rettet mod transportfirmaet H.P. Therkelsen GmbH og H.P. Therkelsen A/S, hvor de ulovlige køreture med udenlandske lastbiler i perioden august 2019 til oktober 2019 er listet op med datoer og steder.

Anklagemyndigheden kræver bødestraf under skærpende omstændigheder og tager forbehold for konfiskation af fortjeneste.

Administrerende direktør i H.P. Therkelsen, Peter Therkelsen, understreger, at han er stærkt uenig i antallet af ulovlige cabotagekørsler i anklageskriftet.

Han har indbragt sagen for EU Kommissionen, som skal tage stilling til, om cabotagereglerne er overtrådt.

Cabotagekørsel er, når en udenlandsk lastbil for eksempel henter varer på et lager i Kolding og kører det til København.

Reglerne er simple: Lastbilerne må køre varer indenrigs tre gange på syv dage, så skal de forlade Danmark.

Kørsel over tre ture er ulovlig cabotagekørsel.

Svindel ødelægger branchen 

- Det er en træls sag, som vi er kede af, da vi tager afstand fra enhver overtrædelse af reglerne. Men ellers har jeg ikke rigtig nogen kommentarer, så længe sagen verserer, siger Peter Therkelsen, der heller ikke har en kommentar til en hård kritik fra formand i 3F Transport, Jan Villadsen.

Transportformanden pointerer, at han ikke har set svindel i så stort omfang før.

- Det virker, som om snyderiet er sat i system. Godt, at det blev afsløret, for den slags svindel ødelægger branchen. Unfair konkurrence med lavt lønnede udenlandske chauffører har kostet livet for mange små vognmænd, der overholder landets love, siger Jan Villadsen.

- Jeg håber, bødens størrelse kommer til at afspejle den skade, som H.P. Therkelsen har forvoldt transportbranchen, fortsætter han.

Bøder kan tredobles

Ifølge Færdselsstyrelsen takseres ét tilfælde af ulovlig cabotagekørsel, der betragtes som en alvorlig overtrædelse af godsloven, til en bøde på 35.000 kroner. 

Bøden kan fordobles eller tredobles, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, men det er op til anklagemyndigheden at fastsætte bødens størrelsen i hver enkelt sag.

Politiet kan også tilbageholde lastbiler, hvis det er nødvendigt for at sikre betaling af bøde og sagsomkostninger eller for at sikre konfiskation. 

Det har ikke været muligt at få oplyst bødekravets størrelse, men det bliver i den tunge ende, hvis dommeren følger anklagerens påstand.

Transportfirmaets forsvarsadvokat, Ulla Fabricius fra Njord Law Firm, har regnet på tallene, men vil ikke ud med, hvad bøden risikerer at komme op på.

 – Jeg har tavshedspligt, og det er kun Peter Therkelsen, der udtaler sig, siger hun.

Sætter lid til EU’s Vejpakke

Jan Villadsen fra 3F Transport peger på, at det er uhyre vigtigt, at EU’s såkaldte Vejpakke, der skal bekæmpe piratkørsel og social dumping på de europæiske landeveje, bliver implementeret ordentligt i Danmark.

- Reglerne i Vejpakken kan dæmme op for ulovlig cabotagekørsel og tredjelandskørsel, som firmaer uden moral, som H.P. Therkelsen, lever højt på, siger Jan Villadsen.

Erik Østergaard, der er administrerende direktør for DTL – Danske Vognmænd vil ikke kommentere på en igangværende sag, men understreger, at cabotagekørsel har en skadelig effekt på både vognmænd og chauffører.

Erik Østergaard sætter også sin lid til Vejpakken.

- Cabotagekørsel, hvor man bruger billig, udenlandsk arbejdskraft har eksisteret i mange år. Vejpakken rummer en række gode elementer og tiltag, der kan dæmme op, og er et skridt i den rigtige retning, siger Erik Østergaard, der forventer, at en afgørelse i sagen vil trække ud, efter at sagen er blevet indbragt for EU Kommissionen.

Vognmand i politiets søgelys tidligere

H.P. Therkelsen, der er en familieejet virksomhed med 290 medarbejdere med hovedkontor i Padborg, har tidligere været i politiets søgelys.

Det var i oktober 2019, hvor Tungvognscenter Øst i en aktion afslørede dokumentfalsk med fragtbreve i den sønderjyske transportvirksomhed.

Sagen udløste allerede dagen efter tre straksdomme: En ansat blev idømt fire måneders betinget fængsel, og to chauffører fik 30 dages betinget fængsel.

Alle erkendte og modtog dommene.

Den aktuelle retssag med de over 1.200 lovovertrædelser er endnu ikke berammet, men kommer til at køre ved retten i Roskilde, og den ventes at tage fem retsdage.