Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Transportbranchen vil punktere myten om, at kvinder ikke kan køre lastbil og få flere kvinder bag rattet. Det skal afhjælpe manglen på lastbilchauffører. Ny opgørelse viser, at vognmænd de sidste to år forgæves har søgt 3.500 gange efter kvalificerede chauffører.

Kun to procent af lastbilerne i Danmark har en kvindelig godschauffør bag rattet.
Arkiv / Emil Helms / Ritzau Scanpix

Kvinder bag rattet i lastbiler er et meget sjældent syn på de danske veje. Det skal der laves om på, mener transportbranchen. Der er nemlig stor mangel på chauffører, og det problem skal afhjælpes ved at få flere kvinder som chauffører.

Hvor massiv manglen på chauffører er, viser en ny opgørelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). Danske vognmænd har søgt forgæves efter kvalificerede chauffører mere end 3.500 gange over de sidste to år.

I Danmark bliver kun to ud af 100 lastbiler kørt af en kvindelig godschauffør, så der er et stort potentiale blandt den kvindelige del af den danske befolkning, understreger forhandlingssekretær i 3F Transport Kim René Busch.

- Der er mange myter om, at kvinder ikke kan køre lastbil. Men vi ved, at chaufførjobbet er velegnet til kvinder. Og at de kvinder, der arbejder inden for godstransport, betegner det som et arbejde, der passer til deres fysik og øvrige liv, siger han.

Godstransporten er blandt de brancher med færrest kvindelige medarbejdere, og branchens målsætning er, at der skal være ti procent kvindelige chauffører i Danmark i 2030. Altså en femdobling af antallet af kvindelige chauffører på nuværende tidspunkt.

3F: Skal starte tidligt 

3F er gået sammen med arbejdsgiverorganisationerne Transportens arbejdsgivere og Danske Vognmænd i en kampagne, der skal forbedre godstransportbranchens image og tiltrække flere til branchen – heriblandt i særlig grad kvinder.

Kim René Busch fra 3F er formand for to fonde bag kampagnen. Han understreger, at der skal sættes ind tidligt, hvis synet på lastbilchauffører, skal ændres. Det ses nemlig generelt som et ‘mandefag’.

- Vi skal starte helt nede i folkeskolen. De unge piger skal se godstransportbranchen som en mulighed allerede der, siger han.

Arbejdsgivere: Går rette vej 

Lars William Wesch, branchedirektør i Transportens Arbejdsgivere, pointerer, at mange flere kvindelige chauffører både vil sikre nok arbejdskraft i fremtiden og være med til at skabe bedre arbejdspladser. 

- Bag tallet to procent kvindelige lastbilchauffører gemmer der sig også noget ret positivt: Nemlig, at andelen af kvindelige godschauffører på få år er fordoblet til de godt to procent. Det er små tal, men viser, at udviklingen går i den rigtige retning, siger han.

En af de største udfordringer er indgroede forestillinger om, hvad der er mandefag og kvindefag. Det gør, at nogle kvinder ikke tænker på chaufførjobbet som en karrieremulighed, påpeger Lars William Wesch.

- Vi skal signalere endnu kraftigere til kvinderne, at de er velkommen i branchen, og det skal der arbejdes med på virksomhederne. Lige fra jargon og kultur, til at der skal være to omklædningsrum og arbejdstøj, der passer kvinder, siger han. Han understreger, at der heller ikke er noget fysisk, der forhindrer kvinder i at blive lastbilchauffører. 

- Jobbet er ikke specielt fysisk krævende, og der er hjælpemidler og regler for for eksempel løft. Den største hurdle er at få gjort tydeligt, at fremtidens chauffører er af begge køn, siger han.