Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Danskerne vil gerne købe mad med god samvittighed, viser en ny undersøgelse. Men der kan være langt fra tanke til handling, mener ekspert.

I Danmark havde det store madbestillingsfirma Just Eat i 2018 en omsætning på 229 millioner kroner.
Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Gode arbejdsvilkår betyder noget for danskerne. I hvert fald hvis man tager udgangspunkt i en ny undersøgelse lavet af Analyse Danmark på vegne af Fagbladet 3F.

I undersøgelsen svarer 4 ud af 10 danskere, at de gerne betaler mere for restaurantbesøg eller for at bestille take-away-mad, hvis de ved, at personalet har ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

Det er ikke noget, der overrasker Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver ved Forbrugerrådet Tænk.

- Det er klart et udtryk for, at forbrugerne vil have god samvittighed med deres forbrug. Det er en generel ting, at forbrugeren vil det, men det skal også være nemt for folk, siger hun.

Undersøgelsen er lavet mellem 3. og 8. december. Fagbladet 3F har fra 8. december løbende afsløret, hvordan kinesiske kokke arbejder under elendige forhold på danske restauranter.

Fra tanke til handling

I undersøgelsen har man spurgt 1.032 danskere, om de ville betale mere for henholdsvis restaurantbesøg eller take-away-mad, hvis de vidste med sikkerhed, at personalet har ordentlige løn- og arbejdsvilkår. 43 procent vil betale mere for restaurantbesøg, mens 42 procent af de adspurgte vil være villige til at betale mere for take-away-mad. Det er til gengæld ikke sikkert, at forbrugerne handler, som de siger.

- Vi har et stort ønske om at forbruge ansvarligt, men hvis det ikke er bekvemt, så er det ikke altid, at det bliver gjort. Det er en afvejning af mange parametre som beliggenhed, pris, hvilken mad, man leder efter, og mange andre ting, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Trine Pernille Larsen, lektor ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS), tager sig også nogle forbehold i forhold til svarene. Hun mener, at der kan være lidt længere fra tanke til handling.

- Det er interessant at se, at de danske borgere udviser interesse for, at medarbejdere og personale, der bringer og laver deres mad, har gode løn- og arbejdsvilkår, og de gerne vil betale mere. Det store spørgsmål er jo så, om de rent faktisk vil efterleve det, siger hun.

Svært for forbrugeren

Selvom forbrugerne altid kan være med til at beslutte, hvor de bruger pengene, er det ikke hos dem, hovedansvaret ligger. Det mener Forbrugerrådet Tænk.

- Forbrugerne kan ikke gøre meget i forhold til det her. Det er svært at forlange, at forbrugerne skal researche, hver gang de vil spise ude eller bestille. Grunden til, at man gør de ting, er jo for at gøre det nemmere for sig selv. Det bliver det ikke, hvis man hver gang skal researche, før man spiser, siger Vibeke Myrtue Jensen og fortsætter:

- Vi synes, at virksomhedskontrollen skal øges. Som forbruger har man rigtig svært ved at gøre en forskel på det her område. Det må ligge i myndighedernes hænder, siger hun.

Lektor ved FAOS Trine Pernille Larsen har også en formodning om, at al den omtale, restaurationsbranchen har fået på det sidste, kan spille en rolle i forbrugernes svar.

- Det her emne synes at have fået mere og mere momentum, efter at der har været fokus på arbejdsvilkårene for personalet i branchen. Det kan også påvirke nogle folks svar, siger hun.