Gå til hovedindhold

EU's vejpakke, der skal bekæmpe løndumping på de europæiske landeveje, er netop blevet vedtaget i EU-Parlamentets Transportudvalg. Det er en milepæl i kampen mod social dumping på landevejene, siger Transportministeren.

Der blev i dag taget et stort skridt i forhold til en endelig vedtagelse af EU’s vejpakke.
Arkivfoto: Scanpix

Der blev i dag taget et stort skridt i forhold til en endelig vedtagelse af EU’s vejpakke, der skal forbedre arbejdsvilkårene for tusindvis af lastbilchauffører og forhindre endnu en slumlejr ved Padborg, hvor fillippinske chauffører kørte på Europas motorveje til dumpingløn.

Skridtet blev taget, da Europa-Parlaments Transportudvalg tirsdag vedtog den omfattende vejpakke. At netop parlamentet kan blive enig med sig selv, har stor betydning, da intern splittelse i dette udvalg tidligere har obstrueret arbejdet med den nye lovgivning.

Minister: Det er en milepæl

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder dagens vedtagelse for en milepæl i forhold til at komme i mål med Vejpakken og skabe ordentlige forhold i transportbranchen.

- Nu har parlamentet givet tilsagn til at gå videre med trilogforhandlingerne, som betyder, at vi snart kan skride til konkret handling, siger Benny Engelbrecht.

I trilogforhandlingerne, der foregår mellem de tre centrale EU-organer, Kommission, parlament og ministerråd, forehandles pakken endeligt på plads. De tre parter skal blive enige om den endelige lovtekst i pakken.

Punktum inden årets udgang

Det skal helst ske inden 1. november, hvor en ny EU-Kommission træder til. Men en del tyder på, at den endelige vejpakke kommer til at ligne den version, som Transportudvalget har vedtaget.

- Det er nu det endelige slag skal slås. Lander trilogforhandlingerne tæt på, hvad Parlamentet idag har godkendt, er vi nået utrolig langt, siger Benny Engelbrecht, der håber på et punktum i Vejpakken inden årets udgang.

Vejpakken, der skal bekæmpe social dumping på landevejene og forhindre unfair konkurrence, kom i hus efter årelange forhandlinger i EU og er også gode nyheder for formand for 3F’s Transportgruppe, Jan Villadsen.

Resultat af lang kamp

- Det her er resultatet af en lang kamp for bedre vilkår for chaufførerne. Vi har i 3F brugt mange kræfter både herhjemme og i Bruxelles på at få vores synspunkter igennem. Det er lykkedes godt hele vejen op til EU-Kommissionen. Det er en stor kamp, der er vundet, siger Jan Villadsen og fortsætter:

- Social dumping skal bekæmpes både i EU og herhjemme, ellers nytter det ikke noget, så det er rigtig godt nyt for lastbilchaufførerne, der kører på Europas landeveje. 

Danske vilkår på dansk jord

Vejpakken har stor betydning, fordi den fastsætter vilkårene for vejtransportbranchen mange år ud i fremtiden. Den gør op med postkasseselskaber, sikrer langt bedre kontrol og gør, at danske vilkår skal gælde, når udenlandske chauffører kører med gods i Danmark. Der skal blandt andet ogsåindføres strengere regler, der skal forhindre systematisk cabotagekørsel. 

(Artikel opdateret tirsdag 24. september klokken 20.39)