Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ryanair er gået i forårsoffensiv og åbner nu også base i Arlanda-lufthavnen. Vi vil skrive under på overenskomster, forsikrer selskabet.

Arkiv / billedbureauet Ritzau/Scanpix

Onsdag Billund. Torsdag Stockholms Arlanda-lufthavn. Ryanair er i offensiven i Skandinavien, i takt med at luftfarten er på vej retur oven på corona-krisen.

Ligesom i den jyske lufthavn er der heller ikke i dag base i Arlanda, og det vil så være op til den svenske såvel som danske fagbevægelse at forsøge at indgå en eventuel overenskomst.

I kølvandet på Fagbladet 3F’s artikel onsdag om, at 3F er klar til konflikt, hvis de aktuelle forhandlinger mellem FPU (Flyvebranchens Personale Union) og Ryanair bryder sammen, lyder der imødekommende toner fra det irske discountselskab:

- Vi er i løbende forhandlinger med FPU for at færdiggøre kollektive overenskomster, som skal dække vores piloter og kabinepersonale. Vi regner med, at de er på plads før åbningen af basen i Billund til oktober, fremgår det af en skriftlig kommentar fra Alejandra Ruiz, kommunikationschef i Ryanair, til Fagbladet 3F.

Hun skriver også, at de ansatte i Billund vil være underlagt dansk arbejdslovgivning (employment rights) og vil betale social sikring (social taxes) i Danmark.

Enige før oktober

Thilde Waast, formand for FPU, tager godt imod de nye udmeldinger fra Ryanair.

- Det lyder rigtigt positivt og virker, som om begge parter har samme interesse. Det var også den forventning, som vi havde. Så skal vi bare sætte os tilbage til forhandlingsbordet og blive enige om indholdet, før det bliver oktober.

Onsdag annoncerede Ryanair, at selskabet fra starten af vinterprogrammet til oktober igen vil etablere en base i Danmarks næststørste lufthavn i Billund. Siden 2018 har Ryanair og FPU forhandlet om en overenskomst. 3F har erklæret sig klar til sympatikonflikt, hvis det omstridte selskab ikke laver en aftale med dansk fagbevægelse, før basen åbner.

I 2015 droppede Ryanair planer om en base i København og forlod den daværende base i Billund, da den danske fagbevægelse havde afsendt konfliktvarsler.

Et helt andet selskab

Ifølge luftfartsekspert og aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank skulle der faktisk være gode muligheder for, at det denne gang lykkes at indgå den første overenskomst mellem en dansk fagforening og Ryanair.

- Ryanair er et helt andet selskab end for tre-fire år siden. De har fået aftaler med fagforeninger i mange europæiske lande. Der er en klar holdningsændring, siger han.

Jacob Petersen vurderer derfor, at der er “stor sandsynlighed” for, at Ryanair når i mål denne gang.

Flybranchen skiller sig ud fra de fleste andre brancher her i landet med, at hvert selskab har sin egen overenskomst. Og Jacob Pedersen forventer dog heller ikke, at Ryanair vil skrive under på en aftale “på SAS-niveau”.

- Det spiller også ind, at der i forhold til tidligere ikke er mangel på flypersonale. Tværtimod er der mange, som er blevet ledige under corona-krisen, siger han.

Ifølge Jacob Pedersen skulle der være gode muligheder for, at der også kommer overenskomst i Arlanda. Og så er det slet ikke utænkeligt, at selskabet vil bruge en kommende aftale til igen at forsøge sig med en base i Københavns Lufthavn.