Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Skandia bruger generelt ikke netovervågning af kunder til at vurdere sager. Det siger selskabets kundedirektør efter en sag, hvor en hjerteopereret mand mistede udbetaling på grund af oplysninger fra internettet.

Skandias efterforskning viste, at en hjertetransplanteret "er (eller har været) medlem af en løbeklub, og i den sammen hæng deltaget i registrerede løb (10 km) ..."
Torkil Adsersen/Scanpix

I gennemsnit 15 gange om måneden går forsikringsselskaber og pensionsselskaber i gang med efterforskning for at afsløre forsikringssvindel. Det har en tidligere rapport fra Finanstilsynet opgjort.

Nu har der været et nyt tilfælde, hvor Skandia Link Livsforsikring har opdaget, at en hjertetransplanteret mand løb motionsløb. Det har selskabet brugt som en del af begrundelsen for at stoppe udbetalingerne til ham. Den afgørelse har Ankenævnet for Forsikring ændret.

Skandia Link Livsforsikring oplyser, at de ikke anvender oplysninger fra nettet i den almindelig sagsbehandling. Det sker almindeligvis heller ikke ved helbredsvurdering af kunder.

Men kundedirektør i Skandia, Sandie Lindblad, siger, at der engang imellem kan opstå tvivl i sager. Så kan oplysninger fra nettet indgå.

Uklart hvordan mistanke er opstået

- Hvor mange af de kunder hos jer, der får udbetalt løbende ydelse for tab af erhvervsevne, overvåger I på nettet for eksempel for at registrere deres deltagelse i sport eller andet?

- Det er ikke noget, som indgår i den almindelige sagsgang, svarer Sandie Lindblad skriftligt til Fagbladet 3F og fortsætter:

- Men der kan for eksempel være tilfælde, hvor en forsikret udfører aktiviteter, som ikke er umiddelbart forenelige med de øvrige oplysninger om helbredstilstanden, Skandia er blevet forelagt. Her taler vi om et fåtal af sager.

Skandia kommenterer ikke konkrete sager. Derfor er det uvist, hvordan mistanken mod den hjertetransplanterede er opstået. Men han har undervejs fortalt læger, at han “kunne løbe ture som tidligere”.

Efterforskning kun en del af materialet

- Hvor på nettet søger I oplysninger i den slags sager?

- I de enkelte tilfælde, hvor Skandia indhenter oplysninger fra nettet, sker det i overensstemmelse med brancheforeningen Forsikring & Pensions regler for området. Vi anvender kun offentligt tilgængelige informationer fra for eksempel åbne hjemmesider eller offentlige opdateringer på sociale medier, som alle har adgang til. Samtidig er det er vigtigt at pointere, at denne type oplysninger ikke står alene i vores afgørelse af en sag, men indgår i en samlet vurdering og dokumentation af de faktiske forhold, svarer Sandie Lindblad.

Også i kundernes interesse

- Er overvågning et generelt instrument til at følge op på de løbende sager?

- Nej. Det sker heldigvis sjældent, at der opstår tvivl om grundlaget for en udbetaling, men når det sker, er vi nødt til at reagere på det. Det er vigtigt for både kunderne og Skandia, at de udbetalinger, der finder sted, er korrekte og berettigede. Uberettigede udbetalinger til enkelte kan for eksempel ramme de øvrige kunder i form af højere priser på forsikringerne. Kunderne og Skandia har med andre ord en fælles interesse i, at der ikke sker forkerte udbetalinger, svarer Sandie Lindblad.

Efter Finanstilsynets rapport har selskaberne besluttet at stoppe bestemte metoder. Det gælder for eksempel oprettelse af falske profiler på nettet.