Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Et vikarbureau havde ikke held med at få lokale i fast arbejde på byggeriet af den nye Storstrømsbro. Det skyldes ikke det lave lønniveau, men er derimod et spørgsmål om arbejdsmoral, mener vikarchef.

Trods store ambitioner om at få mange lokale i arbejde på byggeriet af den nye Storstrømsbro er det i dag store virksomheder fra Italien, Rumænien og Portugal, der sidder på omkring 75 procent af det offentlige milliardprojekt.
Joachim Rode

Det italienske konsortium, der opfører den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, har ved flere lejligheder forsikret at prioritere lokal arbejdskraft, og det fik sidste år vikar- og rekrutteringsbureauet Humanizer til at sende omkring 30 ledige fra lokalområdet ud til milliardprojektet.

Men det er kun lykkes for to-tre af de ledige at få et arbejde på brobyggeriet, og de er alle polakker.

Det fortæller Kasper Valbjørn, der er afdelingsansvarlig for Humanizer i Maribo på Lolland.

- Vi havde i 2019 en kontrakt med Storstrøm Bridge Joint Venture (det italienske konsortium, red.) om at skaffe vikarer til deres byggepladser. Vi havde omkring 30 personer målt i fuldtidsstillinger ude på projektet, og de fleste af dem var ledige fra lokalområdet. To-tre af dem har efterfølgende fået fast arbejde på projektet, og det er lokalt bosatte polakker. Men de lokale danskere faldt fra igen, fortæller Kasper Valbjørn til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Udlændinge tjener op til 7.500 kroner mindre end danskere

Domineret af udenlandsk arbejdskraft

Storstrømsbroen er et statsligt infrastrukturprojekt med et prisskilt på 2,1 milliarder kroner, og Fagbladet 3F har tidligere fortalt, at byggeriet er totalt domineret af selskaber fra Rumænien, Portugal og ikke mindst Italien, selvom der er tusindvis af ledige i lokalområdet.

Fagbladet 3F har også afsløret, at de udenlandske brobisser får en langt lavere løn end de lokale danske bygningsarbejdere - op til 7.500 kroner mindre om måneden.

Ifølge vikarchef Kasper Valbjørn er flere af de ledige, han har sendt ud til Storstrømsbro-projektet, blevet afvist, fordi de ikke levede op til kravene fra den italienske hovedentreprenør Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV). Andre er selv faldet fra.

Han mener ikke, at grunden til, at det kun er lokale polakker, der har fået arbejde på Storstrømsbroen, skal findes i det lave lønniveau hos de udenlandsker byggeselskaber.

LÆS OGSÅ: Udenlandsk arbejdskraft dominerer totalt på Storstrømsbroen

- Man bliver ikke tyk og fed af at arbejde på byggepladsen, og nogle vil sige, at lønnen er urimelig. Men når man tænker på, at byggepladsen ligger hernede på Lolland-Falster, og man ser på vikarernes erfaring og uddannelsesniveau, så mener jeg ikke, at der er nogen grund til at betale kæmpe lønninger, siger Kasper Valbjørn.

Han henviser til, at hovedparten af de ledige, Humanizer har lejet ud til firmaerne på Storstrømsbroen, er ufaglærte.

Starter ved 130 kroner i timen

Ifølge Kasper Valbjørn starter vikarernes løn ved omkring 130 kroner i timen.

- Vi følger de takster, som kunden har. Vi skal minimum betale vores vikarer det samme, som andre ansatte i firmaet får, siger han.

Mens lønnen hos de store udenlandske underentreprenører på Storstrømsbro-byggeriet typisk ligger på 128-140 kroner i timen, er niveauet lidt højere hos hovedentreprenøren SBJV, hvor medarbejderne kan tjene op til 200 kroner i timen.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Lars’ firma bød på millionopgave - ordren gik til itaienere

Blev beskrevet som succes

Humanizer havde en kontrakt med SBJV om at skaffe vikarer i perioden september 2019 til januar 2020.

Den lokale erhvervsorganisation Business Lolland-Falster beskrev dengang samarbejdet som en kæmpe succes og tilføjede, at Storstrømsbroen “i vidt omfang vil blive bygget med lokal og regional arbejdskraft”.

Sådan gik det altså ikke.

“Tosprogede er vores bedste arbejdskraft”

Kasper Valbjørn fra Humanizer bekræfter, at det er “meget, meget få” faglærte bygningsarbejdere, der har været interesseret i at arbejde på opførelsen af Storstrømsbroen.

Han fastholder dog, at det lave lønniveau ikke spiller nogen rolle i forhold til, at det kun er lokale polske vikarer, der har fået fast arbejde på projektet.

- Det var dem, der gjorde det bedst. Man praler med hernede, at man har en høj arbejdsmoral, men det passer altså ikke. Det har vi fået bevis for. Den bedste arbejdskraft, vi har, er de tosprogede, siger han.

Har afvist lokale

Hos SBJV bekræfter pressetalsmand Christian Lemvigh, at man har takket nej til lokale vikarer, hvis de ikke har haft erfaring fra en byggeplads, eller hvis de ikke kunne tale engelsk.

SBJV ønsker derudover ikke at redegøre for, hvor mange lokale ledige, de har fået i arbejde på deres byggeri af Storstrømsbroen.

Det italienske konsortium henviser i stedet til, at der over de seneste år har været en faldende ledighed i området.