Der er mangel på lastbilchauffører i Filippinerne, mener arbejdsgiverforening. Chaufførforening er uenig og mener, at der er mangel på ordentlige forhold i branchen.
MANILA: En jobgaranti. Det får de op mod 200 filippinske lastbilchauffører, der har arbejdet for det omstridte vognmandsfirma Kurt Beier Transport, nu.
Garantien kommer fra den filippinske arbejdsgiverforening CTAP, der har 1.200 vognmænd og operatører som medlemmer.
- Vi kan skaffe dem job her i Manila. De skal bare kontakte os. Men det vil være svært for os at få chaufførerne tilbage, fordi de vil tabe ansigt, siger Maria B. Zapata, der er vicepræsident i CTAP, til Fagbladet 3F.
Størstedelen af de filippinske og srilankanske chauffører, der har arbejdet for Kurt Beier Transport, er rejst til Polen for at få nye arbejdstilladelser, så de fortsat kan arbejde i EU. En lille håndfuld chauffører er rejst til deres hjemland.
CTAP: Man kan ikke leve af lønnen
Både vicepræsidenten og lokalformand i CTAP Jesusito Y. Cortez er overrasket over, at filippinske lastchauffører arbejder i Danmark. Når filippinske chauffører arbejder uden for Filippinerne, sker det normalt i Mellemøsten i lande som Saudi-Arabien og Qatar.
Ifølge CTAP er der mangel på lastbilchauffører i Filippinerne.
- Vi har mangel på chauffører, fordi de tager til udlandet. Om et til to år vil der være krise på grund af manglen på chauffører. Om to-tre måneder vil vi bede regeringen om at stoppe med at sende chauffører ud af landet, siger Jesusito Y. Cortez.
Ifølge lokalformanden har lastbilchauffører i Filippinerne store problemer med den tætte trafik og lønnen for deres arbejde.
- Lønnen for en lastbilchauffør er 1.000-1.200 peso om dagen. Det kan man ikke leve af. Nogle dage får de ikke løn, siger Jesusito Y. Cortez, der mener, at løsningen på problemet er mere uddannelse til lastbilchauffører.
1.000-1.200 peso svarer til cirka 125 til 150 kroner.
De filippinske chauffører har hver tjent i alt 1.060 euro om måneden i løn og diæter, mens de kørte lastbil for Kurt Beier Transport. Det svarer til cirka 7.900 kroner.
Chaufførforening: Forholdene er ikke gode nok
Det findes ikke en officiel, landsdækkende fagforening for lastbilchauffører i Filippinerne.
Men chaufførforeningen Pistone har mange buschauffører og tidligere lastbilchauffører blandt dens cirka 80.000 medlemmer.
- Vognmænd har måske mangel på ansøgere. Men der er ikke mangel på lastbilchauffører. Vores arbejdsløshed i Filippinerne er meget høj, siger George San Mateo, præsident for Pistone.
- Forholdene for lastbilchauffører er ikke gode nok i Filippinerne. Det er derfor, at de vil til udlandet og arbejde. Eller skifte over til at være bus- eller taxichauffør, siger han.