Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Københavnske skraldemænd er utrygge og vrede over politiets krav om, at de skal låse skraldebilerne, hver gang de forlader dem. Skraldemændene føler sig som terrormål. Politiet afviser.

- Vi er blevet skydeskiver for terrorister og er tiltagende bekymrede, når vi går på arbejde, siger de to erfarne skraldemænd Thorbjørn Bülow og Erik Rugaard.
FOTO: Privat

I takt med der sker flere og flere terrorangreb med biler rundt i Europa, føler skraldemændene i Storkøbenhavn sig mere og mere udsatte.

De mener, de er blevet de rene skydeskiver for terrorister, der vil stjæle en skraldebil. Baggrunden er, at Københavns Politi tidligere på året indskærpede over for renovationsselskaberne i København, at chaufførerne som terrorsikring skal låse lastbilerne, når de lader dem ude af syne.

Netop fordi der er risiko for, at terrorister kan stjæle bilerne og bruge dem til terror. Men det virker overhovedet ikke efter hensigten, siger skraldemændene, der vil af med reglen om aflåsning. 

Chauffører får nakkeskud

- Det er klart, vi er tiltagende bekymrede, når vi går på arbejde. Hvis en terrorist vil stjæle vores skraldebil, er vi nu skubbet frem i allerforreste række, fordi lastbilen er låst, og vi har nøglen i lommen. Vi har ved terroraktioner andre steder i Europa set, at chaufføren får et nakkeskud, når de vil have en lastbil. Terroristerne er fuldstændig ligeglade med menneskeliv, siger Thorbjørn Bülow på 39 år, der har været skraldemand i 23 år og er ansat hos City Renovation A/S i Glostrup.

Hans makker 54-årige Erik Rugaard, der har været i branchen i 37 år, mener, at kravet om aflåsning skaber falsk tryghed.

- Hvis terrorister slår os ihjel, tager nøglerne og smider os op bag i skraldevognen, varer det sandsynligvis lang tid - måske timer - før politiet bliver alarmeret, og så er det for sent. Hvis terrorister stjæler en uaflåst skraldebil, mens vi arbejder, opdager vi det meget hurtigt og kan straks alarmere politiet og opgive nummerplade, farve og bilmærke. Den regel skal afskaffes hurtigst muligt, siger Erik Rugaard.

Vi er ikke utrygge på Nørrebro

Makkerparret kører skrald på Nørrebro og har i forbindelse med bande-urolighederne prøvet at tømme skrald med politieskorte i Mjølnerparken, men det gør dem ikke utrygge.

- Der er meget politi, og vi er selvfølgelig mere opmærksomme. Men det er ikke noget, der gør os nervøse. Vi har ikke oplevet en eneste utryg situation, når vi passer vores arbejde på Nørrebro. Det er terrortruslen, der presser, og det er noget, skraldemænd taler om. Det gælder både vores og borgernes liv, siger Thorbjørn Bülow.

Der er ikke noget at rafle om for skraldemændene, der kan få bøder, hvis de ikke låser bilerne. Derfor låser de den mange gange i løbet af en arbejdsdag.

Firmaet: Vi er nødt til at overholde reglerne

Driftschef i City Renovation A/S med 67 ansatte, der har Østerbro og Nørrebro som område, Kurt Christiansen, understreger, at terrorsikring er svært:

- Vi er som renovationsselskab blevet pålagt af politiet at låse bilerne, så det gør vi. Vi overholder de love og regler, som samfundet pålægger os. Det er vi nødt til. Men det er noget, vi taler om i firmaet. Det er vigtigt at være åben, og jeg kan godt forstå, hvis der er utryghed blandt folkene. Bekymringen er reel, siger han.

Renovationsgruppen af Københavnske Skraldemænd har henvendt sig med kritikken til Københavns Politi.

Politiet: Ikke et sandsynligt scenarie

Politiinspektør i Københavns Politi, Jens Jespersen, siger, at der kan opstilles mange “hvad nu hvis’er”.

- Men det er vores erfaring, at jo sværere det er for en gerningsmand at gennemføre sit forehavende, jo mindre er risikoen for, at vedkommende gennemfører forbrydelsen eller slet ikke forsøger. Hvis der skulle blive skudt, ville politiet blive alarmeret af borgere i København, der heldigvis er meget årvågne, og vi ville rykke hurtigt ud, siger Jens Jespersen.

Han nævner som eksempel, at årvågne københavnere for nylig alarmerede politiet, fordi de observerede uorden i førerhuset på en lastbil.

- Politiet var hurtigt fremme, men der var ikke noget i det. Det var en banal episode, siger han og tilføjer, at det scenarie renovationsfolkene opstiller ikke er blandt de mest sandsynlige.