Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Uden sand og grus fra bunden af Øresund øges presset for finde råstoffer på landjorden i Nordsjælland, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Venstre i Region Hovedstaden foreslår, at regionen øger importen af råstoffer i stedet for at udpege nye grusgrave.
Foto: Johan Wessman/News Øresund

Efter flere års pres bliver det nu forbudt at suge sand og grus op fra bunden af Øresund.

Uden råstoffer herfra til de mange byggeprojekter i hovedstadsområdet skal Region Hovedstaden udpege andre steder - i Nordsjælland - hvor det er muligt at indvinde sten, grus og sand.

Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Venstre i Region Hovedstaden stiller nu et helt konkret forslag, som skal til behandling i næste uge. Partiet foreslår, at regionen øger importen af råstoffer i stedet for at udpege nye grusgrave.

- På grund af den store byggeaktivitet i hovedstadsområdet er Region Hovedstaden presset til at skaffe råstofferne andre steder fra, siger gruppeformand for Venstre i Region Hovedstaden, Anne Ehrenreich, og fortsætter:

- Men ved at lave nye grusgrave risikerer vi at komme tæt på enten beboede områder eller at ødelægge bevaringsværdige naturområder som lige nu ved Rudolf Tegners Museum, og derfor foreslår vi, at regionen øger importen af råstoffer - især fra udlandet.

Tilsvarende overvejelser blev så sent som i sidste uge luftet i Frederiksborg Amts Avis af både socialdemokratiske og konservative politikere fra Folketinget og Region Hovedstaden.

- Ja, der ser jo ud til at være bred opbakning til sådan et forslag, men da Venstre fremsatte det i foråret i forbindelse med budgetprocessen, nød det ingen opbakning, men vi prøver gerne igen, siger Anne Ehrenreich (V).

Torben Liborius, erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri, kalder beslutningen om at lukke af for råstoffer i Øresund for “lokal miljøpopulisme”.

- At lukke Øresund på den måde giver en lille lokal miljøgevinst, men skaber en større miljøbelastning et andet sted, da transport er en vigtig faktor, når det gælder råstoffer. Det kommer også til at påvirke prisen, siger Torben Liborius.