Nye oplysninger om korruptionssag i Italien har ikke nogen betydning for, at italienske firmaer kan skrive under på kontrakt om Storstrømsbroen, siger anlægschef i Vejdirektoratet.
Det bliver business as usual, når italienske firmaer, der er ramt af korruptionsskandale i hjemlandet, skal skrive under på at bygge den nye Storstrømsbro.
Det forklarer anlægschef i Vejdirektoratet Erik Stoklund Larsen.
Han fortæller, at repræsentanter for de italienske firmaer er kommet til København, hvor de i dag regner med at skriver under på at bygge Storstrømsbroen for 2,1 milliarder kroner.
- Så samler vi holdet, og så er det vores direktør og mig, der skriver under, når vi har fået bekræftet, at italienerne er underskriftberettigede, siger Erik Stoklund Larsen.
Fagbladet 3F afslørede mandag, at to af de tre italienske firmaer i konsortiet, der har vundet opgaven med at opføre Storstrømsbroen, er ramt af en igangværende korruptionssag i Venedig, hvor de skal forsvare sig i retten.
Sagen har fået både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet til at kræve, at der bliver trukket i håndbremsen, så sagen kan undersøges til bunds, inden der indgås endelig kontrakt med det italienske konsortium.
De vil udspørge transportministeren om sagen på et hastesamråd i Folketinget klokken 14 i dag.
Regner med kontraktindgåelse uanset hvad
Ifølge anlægschef Erik Stoklund Larsen får korruptionssagen i Italien ingen betydning, når Vejdirektoratet i dag skal mødes med italienerne for at underskrive kontrakten om Storstrømsbroen. Og det er på trods af, at Fagbladet 3F har talt med en udbudsekspert, der fortæller, at Vejdirektoratet sagtens kan udsætte underskriften for at undersøge sagen nærmere.
- Vi har berammet dagen i dag til det. Det er ikke så vigtigt for os, om det bliver efter samrådet. Det kan også blive i aften eller i morgen. Politikerne skal føle sig godt orienteret.
- De nye oplysninger har ikke nogen betydning for, at de vinder kontrakten og kan skrive under på den, siger han.
- Gør det jer ikke usikre, at der kommer nye oplysninger om en korruptionssag, inden I skal skrive under på så stor en kontrakt?
- Vi bliver nødt til at holde jura og følelser for sig. Der er en lovgivning, som vi skal overholde i den her sag, og det, mener jeg, vi har gjort.
Vil spørge italienere om korruptionssag
Erik Stoklund Larsen vil dog spørge ind til de nye oplysninger, siger han.
- Vi vil spørge ind til sagen, når de dukker op i dag. Og spørge, om der er andre ting, de synes, de skal orientere os om.
- Men det har ikke noget med kontraktindgåelsen at gøre. Det er af ren nysgerrighed. De har leveret den dokumentation, der skal til, siger han.
Må tage en tur i Tivoli
Socialdemokratiets Mattias Tesfaye vil vide sig sikker på, at Vejdirektoratet og Transportministeriet har overblik over situationen, før der skal skrives under på Storstrøms-kontrakten.
- Så må italienerne tage en tur i Tivoli, mens vi finder ud af, hvad der er op og ned i sagen. Vi skal ikke lade os presse til at skrive under på noget, der koster 2,1 milliarder kroner, før vi har overblikket over, hvad det handler om - uanset om nogle italienere har taget flyveren til Danmark eller ej.
- Hvis der ikke er noget, der juridisk forhindrer Vejdirektoratet i at udskyde underskriften af kontrakten i et par uger, så synes jeg bestemt, vi lige skal trække vejret, før vi binder den danske stat til et projekt til 2,1 milliarder kroner.
- Vi regner med, at hvis Vejdirektoratet har tænkt sig at skrive under i eftermiddag, så er det, fordi de føler sig på sikker grund og kan sige, at de firmaer, den danske stat indgår kontrakt med, ikke er involveret i nogle sager om ulovligheder, siger Mattias Tesfaye.
Har fået nye oplysninger fra Italien
Fagbladet 3F har tidligere fortalt, at Vejdirektoratet ikke har været i kontakt med de italienske myndigheder for at tjekke de tre italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen.
Istedet har de fået en underskrevet attest, hvor italienerne erklærer, at de ikke har noget med korruption, bestikkelse, skattesvig og anden økonomisk kriminalitet at gøre.
Men efter afsløringerne i går har Vejdirektoratet været i kontakt med de italienske firmaer og bedt dem indhente oplysninger fra de italienske myndigheder.
Det fortæller Erik Stoklund Larsen.
- Vi fik i går en bekræftelse fra de italienske domstole på, at der ikke er faldet dom i nogen sager mod de tre firmaer.
Kun afgørende dom tæller
- Men der kører jo en igangværende sag?
- Vi forholder os til, om der faldet dom, for det er det, der er afgørende i regelsættet i EU-direktivet, siger Erik Stoklund Larsen.
- Hvad så, hvis et af firmaerne bliver dømt i den igangværende sag?
- Det vil jeg ikke forholde mig til nu. Så tager vi det til den tid.
- Er du, set i bakspejlet, tilfreds med den måde, I har undersøgt firmaerne på?
- Der er ikke noget nyt i den fremgangsmåde. Hvis vi havde været klar over de igangværende sager, ville det ikke ændre på, at vi alene forholder os til, om der er faldet dom.
- Hvad så, hvis der dukker nye sager op?
- Så må vi forholde os til det, det er klart. Men det vil også være en mærkelig situation, hvis vi skal til at reagere på alle de skriverier, der måtte være om firmaer, vi skal arbejde sammen med. Når der ikke er faldet dom, bliver det ren spekulation.