Gå til hovedindhold
En klagesag om Storstrømsbroen kan udsætte hele brobyggeriet med op til et års tid. De næste 10 dage afgør, om det bliver aktuelt eller ej.
FOTO: Vejdirektoratet

Eksperter vurderer, at en klage kan betyde et helt års forsinkelse for Storstrømsbroen. Vejdirektoratet mener, at de har en stærk sag, hvis der kommer klager.

De næste 10 dage kan blive afgørende for, om Storstrømsbroen bliver bygget til tiden eller måske må udskydes med helt op til et år.

Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen, har nemlig lige offentliggjort en bekendtgørelse i EU’s system for udbudskonkurrencer. Fordi der er ændret grundlæggende ved betingelserne for udbuddet på Storstrømsbroen.

Anlægschef Erik Stoklund Larsen fortæller til Fagbladet 3F, at det er forløbet omkring det italienske firma Condotte, der har fået Vejdirektoratet til at lave bekendtgørelsen:

- Vi synes, det er mest rigtigt at offentliggøre, hvordan vi griber sagen an, nu hvor et af firmaerne i det vindende konsortium er faldet fra.

- Det giver firmaerne en mulighed for at klage, hvis de mener, at vi har gjort noget forkert i sagen, siger anlægschef Erik Stoklund Larsen.

LÆS OGSÅ: Italiensk firma får sparket fra Storstrømsbroen

Condotte blev sidst i januar udelukket fra at være med til at bygge Storstrømsbroen, fordi de er tæt på at gå konkurs og ikke kan stille en garanti for, at de kan opfylde de økonomiske forpligtelser på brobyggeriet.

Dermed er der kun to firmaer tilbage i det italienske konsortium, der har vundet kontrakten på at bygge Storstrømsbroen.

Risiko for klager

Med Vejdirektoratets nye manøvre åbnes et vindue på vid gab for klagesager fra de entreprenører, der tabte udbuddet på Storstrømsbroen på bekostning af italienerne.

Ifølge to eksperter i udbud kan en klage betyde store forsinkelser for Storstrømsbroen, og de næste 10 dage er helt afgørende.

Med bekendtgørelsen i EU-systemet følger nemlig en såkaldt stand still-periode på 10 dage, hvor taberne i udbudskonkurrencen kan gøre indvendinger, inden Vejdirektoratet skriver under med det vindende italienske konsortium.

- Det er nu, de andre entreprenører skal slå til, hvis de mener, at de har en sag, siger ekspert i EU-udbud Carina Risvig Hamer fra Syddansk Universitet.

- Det er altid lettere at ændre en beslutning om et byggeri, inden kontrakten er underskrevet, fortsætter hun.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner at slippe ud af kontrakt med italienere

Det er det danske Klagenævnet for Udbud, der behandler klager over offentlige udbud.

Her vurderer sagkyndig dommer Knud Erik Busk, at de næste 10 dage vil være helt afgørende for, om der kommer en klage over udbuddet på Storstrømsbroen eller ej.

- Hvis et af de andre konsortier skal klage over den her kontrakt, så sker det inden for stand still-perioden. Ellers ryger chancen for at udskyde projektet og tildele kontrakten til andre, siger Knud Erik Busk.

Klage kan udløse et års forsinkelse

En klage afsendt inden for fristen på 10 dage giver nemlig Klagenævnet for Udbud mulighed for fuldstændig at standse processen, indtil klagesagen er afgjort. Og gør de det, er konsekvenserne vidtrækkende, fortæller de to eksperter.

- Hvis Klagenævnet afgør, at der skal køre en sag på Storstrømsbroen, så kan det betyde, at hele projektet udsættes i månedsvis. Det tager lang tid at behandle sådan nogle sager, siger Carina Risvig Hamer.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Vejdirektoratet ‘googlede’ efter negativ omtale af italienske brobyggere

Knud Erik Busk vurderer, at konsekvenserne kan være endnu mere vidtrækkende. Vejdirektoratet må i værste fald starte udbudskonkurrencen om Storstrømsbroen helt forfra.

- Hvis Klagenævnet bestemmer, at en klage har opsættende virkning, så stopper det hele. Så er Vejdirektoratet nødt til at annullere deres beslutning og tage en ny runde med prækvalifikation og udbud af Storstrømsbroen. Og det vil formentlig udsætte byggeprocessen med et års tid eller mere, siger han.

Knud Erik Busk er dommer i Klagenævnet for Udbud på 17. år og har lang erfaring inden for byggebranchen.

Vejdirektoratet: Vi har en stærk sag

Anlægschef Erik Stoklund Larsen vil ikke svare på, om han forventer, at der vil komme klager over Vejdirektoratets håndtering af sagen om Storstrømsbroen.

- Det kan jeg ikke sige. Men vi har sammen med Kammeradvokaten vurderet, at vi har en stærk sag. Så hvis der kommer en klagesag, så vil vi tage den, og vi føler os overbevist om, at vi ikke vil tabe den, siger han.