Gå til hovedindhold

At det beskidte vasketøj fra Region Syddanmarks hospitaler fremover skal vaskes rent i Aalborg og Skovlunde, er rigtig skidt for miljøregnskabet, erkender politikere.

- Uanset om det belaster klimaet og medarbejdere, kan vi altså ikke i en presset økonomi sige nej til 29 millioner kroner (i besparelser, red. ), siger Morten Weiss-Pedersen (K).
Ärkiv / billedbureauet Ritzau Scanpix

En køretur på 208 kilometer. Det er den strækning, mange af de beskidte kitler og det snavsede sengetøj fra Region Syddanmarks hospitaler skal tilbagelægge på landevejen fra årsskiftet. Og det er rigtig skidt for miljøet, erkender flere politikere i regionen nu.

Regionen har pr. 1. januar udliciteret al hospitalsvask, som Fagbladet 3F tidligere har skrevet. Til den tid skal over 5.000 ton vasketøj fra regionens hospitaler foregå på De Forenede Dampvaskeriers afdelinger i henholdsvis Aalborg og Skovlunde.

Og det kræver en del flere kilometer med lastbiltransport end den nuværende løsning, hvor Syddanske Vaskerier vasker på sine afdelinger i Vejle, Odense og Svendborg.

LÆS OGSÅ: Skuffet over regionen: Vaskeriassistenter tilbudt job 160 kilometer væk

Spørgsmålet om klimabelastning har ikke haft nogen vægt, da man besluttede at udbyde vaskeopgaven til private.

Men så sent som i slutningen af februar fortalte regionen i en pressemeddelelse, at den vil “arbejde fokuseret” med blandt andet “en meget mindre klimabelastning i vores adfærd”.

- Det er hykleri i en grad, så det gør ondt, siger regionsrådsmedlem Karsten Fogde (SF) til Jysk Fynske Medier om udsigten til at sende vasketøjet på langfart. På vegne af sit parti har han sendt en række spørgsmål om sagen til regionens administration.

SF stemte sammen med Enhedslisten og en enkelt socialdemokrat, Andrea Terp, imod udliciteringen af vaskeopgaven i november sidste år.

Miljøbelastning i anden række

Det Konservative Folkepartis leder i regionen, Morten Weiss-Pedersen, erkender, at den nye ordning er mere miljøbelastende og går imod regionens egne klimamål.

- Uanset om det belaster klimaet og medarbejdere, kan vi altså ikke i en presset økonomi sige nej til 29 millioner kroner. Det kan du købe mange cancerbehandlinger og mange ekstra busruter på. I den her sag kun du godt sige, at miljø vægtes mindre. Det vil være hykleri at påstå andet, siger Morten Weiss-Pedersen til Jysk Fynske Medier.

Også Venstres gruppeformand Bo Libergren erkender, at placeringen ikke var, hvad man havde håbet, og at klimabelastningen stiger.

Mest hensigtsmæssigt

Hos De Forende Dampvaskerier forsvarer man de lange køreture:

- Der er ikke nogen af regionens vaskerier, som kan vaske alle produkter. Allerede nu kører man mellem hospitalerne med vasketøj. For eksempel har vaskeriet i Odense ingen rullegader, og derfor bliver tøj, som skal rulles, kørt til vaskeriet i Vejle, siger Hanne Selsholt Britz til Jysk Fynske Medier. Hun er divisionsdirektør ved De Forenede Dampvaskerier.

- For os er det mere hensigtsmæssigt at flytte det til Skovlunde og Aalborg, hvor vi har alt samlet. Det bliver transport ud fra de to steder og ikke på kryds og tværs, som det er nu, siger Hanne Selsholt Britz.

Problem for vaskeriassistenter

Mens de beskidte ton kitler og sengetøj kommer ud på en lang køretur, tyder meget på, at vaskeriassistenterne, der står for vasken, ikke følger med.

Som Fagbladet 3F skrev for nylig, er der stort set ingen udsigt til, at de omkring 100 vaskeriassistenter kan følge med over i de nye job hos De Forenede Dampvaskerier. Transporttiden på landevejen eller i tog er simpelthen for lang.

Socialdemokratiets Jørn Lehmann Petersen, der stemte for udbuddet sidste år, beklager ifølge Jysk Fynske Medier sagen.

Han håber, at nogle af de 29 millioner, som regionen ser ud til at spare årligt på udbuddet, kan bruges til opkvalificering af de ansatte, der ikke har mulighed for at følge med over til De Forenede Dampvaskerier.

Dansk Folkeparti stemte også for udbuddet, men har fået sig en overraskelse, erkender partiets leder i Region Syddanmark, Thies Mathiasen. Selvom det muligvis kan lykkes at få flere i job på vaskerier i nærheden, er situationen ikke optimal, mener han.

- Den øgede klimabelastning bekymrer mig da. Det stod ikke klart, at transporten ville blive så stor, siger han til Jysk Fynske Medier.