Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

"Sommerfuglene" - de unge sæsonarbejdere - har ordnede forhold og overenskomster i de store sommerlande. Tendensen bekræftes af Jobpatruljen.

Ärkiv / billedbureauet Ritzau Scanpix

Du ser dem overalt i sommerlandet, hvor de sælger is, pølser, billetter eller trykker på de knapper, der får karrusellerne til at starte og stoppe.

Tusindvis af unge tjener en skilling i sommerferien som sæsonarbejder - eller “sommerfugl”.

I de store sommerlande arbejder de unge generelt under ordnede forhold.

I Københavnsområdet har både Tivoli og Bakken overenskomst, fortæller formand for 3F København, Bjarne Høpner. Dog med undtagelse af Tivoli Food Hall, hvor 3F København sidste år aktionerede foran stedet for at presse stadeholderne til at tegne overenskomst.

- Men går du ind ad indgangen til Tivoli, så er der overenskomst. Generelt er forholdene i orden, fastslår Bjarne Høpner.

Ifølge Bakkens hjemmeside er der mangel på ansatte: Der er mange jobopslag.

- De sidste år er hotel- og restaurationsbranchen vokset med 25 procent, og der er kommet 6.000 nye sengepladser i byen. Det giver bare pres på arbejdsmarkedet. Derfor har Bakken også lavet en bonusordning, som belønner de unge mennesker for at blive i jobbet i længere tid, siger Bjarne Høpner.

800 sæsonansatte i Billund

I Legoland har man omkring 800 sæsonansatte - en kombination af unge og voksne. Sæsonen er lang, fra før påske til efter halloween. Også her er der overenskomst.

- Der plejer ikke at være større problemer, end at de løses på stedet af vores tillidsrepræsentanter, fortæller Ulla Lauridsen, næstformand i 3F Varde-Billund.

Legoland har omkring 120 fastansatte. Om vinteren vedligeholdes forlystelser med mere. Desuden ligger der en Lalandia i Billund og Lego House, så de unge har flere sommerarbejdspladser at søge.

Unge og seniorer

I Fårup Sommerland ved Blokhus er de fleste unge ansatte over 18 år ifølge faglig medarbejder i 3F Skagerak Henning Mikkelsen. Om sommeren arbejder der cirka 400 sæsonarbejdere - eller “sommerfugle”, som de kalder dem.

- Vi har en lokalaftale på stedet, og langt de fleste af de unge mennesker bliver faglige medlemmer hos os, mens de er ansat, så der er ordnede forhold, også når det gælder tillæg, vagtplaner med mere, forklarer han.

De unge sæsonarbejdere kommer fra hele regionen, og der er også en del seniorer - efterlønnere og pensionister - som har en sommertjans i forlystelsesparken.

I Djurs Sommerland er der 600 ansatte i højsæsonen, også en blanding af unge og seniorer, men flest unge.

- Der er mange arrangementer for de unge medarbejdere, så det er populært sted at være ansat, fortæller faglig medarbejder i 3F Djursland Morten Jacobsen.

Også i Djurs Sommerland er der overenskomst og ordnede forhold.

- Vi har ingen sager i Djurs Sommerland, og vi har i øvrigt også en tillidsrepræsentant på stedet, tilføjer Morten Jacobsen.

Bekræfter tendensen

Tendensen til gode vilkår på de store forlystelsessteder bekræftes af Jon Henningsen, landskoordinator for Jobpatruljen, der i disse uger kører landet tyndt for at oplyse de unge mennesker på sommerjob om deres rettigheder.

- Vi har rangordnet brancherne på baggrund af tidligere års statistik, og sommerlandene ligger nummer ét som de bedste arbejdspladser, fortæller han.

Derefter kommer cafeer og restauranter, supermarkeder og til sidst bagerier og konditorier.

- At der er overenskomst er et godt udgangspunkt for gode løn- og arbejdsvilkår, siger Jon Henningsen.

- Men ellers tyder alt på, at der stadig er masser af udfordringer ude i de unges sommerjob, viser de første erfaringer fra Jobpatruljen i år. I år kigger vi særligt efter, om de får løn fra første arbejdsdag, og om de selv skal skaffe afløser ved sygdom, tilføjer han.

De fleste af forlystelsesstederne rekrutterer via opslag i lokale medier eller på deres hjemmeside.