Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

​​​​​​​Selvom unge får oplæring og introduktion, forebygger det ikke nødvendigvis ulykker og arbejdsskader. Det kan blandt andet skyldes, at de unge kopierer erfarne kollegers problematiske sikkerhedsadfærd. Det viser nyt forskningsprojekt.

- De unge tilpasser sig den sikkerhedskultur, der omgiver dem og praktiserer sikkerhed ligesom deres ældre, erfarne kolleger, viser nyt forskningsprojekt.

Unge ligger højt i ulykkesstatistikkerne, og introduktion og oplæring bliver betragtet som afgørende for at forebygge den uheldige tendens. Men introduktionen har ikke altid den ønskede effekt.

Det viser de foreløbige resultater fra et nyt projekt, som forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet og Arbejdsmedicinsk Klinik Herning står bag.

De har lavet observationsstudier og interviews med unge fra metal-, detail- og social og sundhedsbranchen for at finde ud af, hvordan de unge lærer om sikkerhed på arbejdspladsen.

Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø i dag tirsdag.

Lærlinge gør som erfarne kolleger

Når introduktionen fejler, kan det handle om, at de garvede kolleger ser stort på sikkerheden, og de unge dermed lærer at gøre det samme. Selvom de unge ved, hvordan man løfter korrekt, er det ikke ensbetydende med, at de gør det.

- De unge tilpasser sig den sikkerhedskultur, der omgiver dem og praktiserer sikkerhed ligesom deres ældre, erfarne kolleger, siger lektor på Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet Mette Lykke.

I studiet følger forskerne de unge på deres første arbejdsdage. Et eksempel, som Mette Lykke fremhæver, er et værksted, hvor der er en 25 meter dyb grav. Alle på arbejdspladsen ved, at man ikke må gå over graven, men de gør det alligevel. Lærlingene ved det også, men de gør som deres erfarne kolleger.

Simple arbejdsopgaver overses

I et andet eksempel fra studiet bliver en 23-årig kvinde bedt om manuelt at løfte en kasse på cirka 100 kilo sammen med sin chef. Hun ved godt, at kassen er for tung, og at de løfter forkert, men hun gør det alligevel.

- Hun gør det, fordi hun har en forståelse af, at tingene skal gå hurtigt, og så vil hun gerne “gå til den”. Det er ikke, fordi chefen er ond, at han beder hende om det, han laver selv mange tunge løft, det er en helt naturlig del af deres arbejdspraksis, forklarer Mette Lykke.

Andre årsager end hvordan de erfarne medarbejdere håndterer arbejdsmiljø spiller også ind, når introduktion og læring ikke har en forebyggende effekt, forklarer Mette Lykke.

Eksempelvis bliver unges arbejdsopgaver ofte betragtet som så simple og rutineprægede, at de ikke behøver at blive lært. Det kan skabe udfordringer blandt de mange unge med manuelt arbejde, for når den formelle oplæring ikke finder sted, så forsvinder oplæringen i sikre arbejdsrutiner samtidigt.