Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nye tal viser, at lave lønninger presser østeuropæiske chauffører til tyveri af benzin og varer.

Underbetaling og trøstesløse vilkår for chauffører kan presse dem ud i kriminalitet, viser svensk undersøgelse.
FOTO: Privat foto

Der har længe været mistanke om, at chauffører, der bliver underbetalt af deres arbejdsgiver, har en sammenhæng med kriminalitet på transportområdet. For eksempel tyveri af diesel. Nu er det videnskabeligt bevist.

Det er to forskere fra de svenske universiteter i Lund og Chalmers, der har bevist sammenhængen ved hjælp af statistisk analyse. 

- Vores forskning viser, at pressede priser på transportmarkedet ikke kun fører til en masse miljøudledninger og elendige forhold for chaufførerne. Nu kan vi også bevise sammenhængen mellem dårlige forhold for chauffører og tyveri af diesel og andre tyverier, siger lektor Henrik Sternberg, Lunds Universitet, den ene af de to forskere.

Transportbranchen skal reguleres bedre

Et stigende antal tyverier har ført til, at vognmænd beder deres chauffører om ikke at tage længere pauser på steder, hvor der er mange lastbiler fra de såkaldte lavtlønslande – typisk fra Østeuropa.

- Nu er det vigtigt, at både myndigheder og speditører tager ansvar. Myndighederne skal lægge pres på EU-Kommissionen for at få en regulering af transportbranchen, der tager højde for, at chaufførerne har brug for anstændigt liv, fastslår Henrik Sternberg.

Han påpeger, at prisen blandt andet betales af brancher, der allerede har udfordringer i forvejen. For eksempel landmænd og mindre gårde.

- Et tyveri af diesel for 10.000 kroner kan godt løbe op i 100.000 kroner, når alle udgifter til blandt andet tabt arbejdstid og beskadigelse af udstyr er regnet med for den bestjålne, siger han.

Chaufførerne skal have anstændige forhold

Deres netop offentliggjorte undersøgelse "Using crowdsourced data to analyze transport crime", hvor der også er brugt indsamlede data fra Danmark og Norge, viser bestemte mønstre. Undersøgelsen er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift International Journal of Logistics Research and Applications og undersøgelsen har gennemgået en omfattende granskning af kvaliteten.

- Vi kan se, at antallet af ​​lastbiler fra lavtlønslande er statistisk relateret til antallet af dieseltyverier og tyverier fra lastbiler og trailere i svenske kommuner. Og at forholdet er statistisk stærkere end det tilsvarende forhold for køretøjer fra højtlønslande, siger Henrik Sternberg. 

Han konkluderer, at der er behov for anstændige lønninger til chaufførerne, der også skal have mulighed for komme regelmæssigt hjem til deres familier.

- De betaler den høje pris for den billige transport, siger han.