Nordjysk virksomhed får sjældent påbud om hygiejne. Ejeren nægtede at gøre noget, fordi lokalerne tilhører andre, men principiel afgørelse giver ham ansvaret.
Toilettet var snavset, og der lugtede indelukket og fugtigt. Det rodede på bordet i spiserummet. Der lå en snavset voksdug på bordet. Gulvene var dækket af masser af sand og snavs.
Sådan så der ud, da to medarbejdere fra Arbejdstilsynet besøgte en virksomhed i Skagen sidste år. De gav påbud om straks at rengøre toilettet og spiserummet.
Men arbejdsgiveren klagede. Han sagde, at virksomheden ikke ejede lokalerne.
Nu har Arbejdsmiljøklagenævnet i en principiel afgørelse afgjort, at det er arbejdsgiveren, der skal gøre rent. Han har ansvaret for, at forholdene er i orden for sine egne ansatte. Det gælder uanset, hvem der ejer en bygning.
Sjældent problemer på byggepladser
Det er forholdsvis sjældent, at Arbejdstilsynet giver påbud om det, der kaldes “velfærdsforanstaltninger”. Det er blandt andet spiserum og toiletter. I fjor skete det samlet 110 gange.
Skurvogne på byggepladser kan være i særlig fare for at komme til at se trælse ud. Byggearbejdere går ind og ud i al slags vejr.
- Men det er sjældent, vi hører om påbud om rengøring, siger miljøkonsulent Flemming Hansen fra Byggegruppen i 3F. Standarden er faktisk i orden de fleste steder. Velfærdsforanstaltningerne er med i overenskomsten, og så løser folkene selv problemer i forhold til arbejdsgiveren.
Møgbeskidt håndvask
Det var produkthandelen KD Handel i Skagen, der fik påbuddet om rengøring. Indehaver Karsten Drastrup siger, at de ansatte og han hygger sig med hinanden, og at de ikke er “så stramme”.
- Med vores arbejde bliver håndvasken møgbeskidt hver eneste dag. Vi kan ikke have et rengøringsfirma til at komme hver time, siger Karsten Drastrup.
- Vores gryder og andet i køkkenet er rent. Så må vi leve med, at Arbejdstilsynet fandt et spindelvæv i et hjørne.
Men Karsten Drastrup siger, at han har lyttet, og at han nu gør det så godt, han kan med rengøring.