Gå til hovedindhold

Lastbiltrafikken i Danmark kører uændret, men danske chauffører fyres i stor stil på grund af corona-krisen. Den eneste forklaring er, at firmaer lader lavtlønnede udenlandske chauffører overtage arbejdet, mener 3F og vognmandsorganisationen DTL.

DTL-direktør Erik Østergaard: Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet.
arkiv

Mens danske chauffører fyres og hjemsendes i stor stil, overtages deres arbejde af lavtlønnede, udenlandske chauffører fra dansk-kontrollerede firmaer.  

Det mener 3F og vognmandsorganisationen Dansk Transport og Logistik med henvisning til, at nye tal taler deres tydelige sprog:

Nye marts-tal fra Vejdirektoratet viser, at efter regeringen indførte omfattende karantæne-tiltag for at begrænse spredningen af corona-virus, er lastbiltrafikken stort set uændret i marts.

Samtidig fyrer danske transportfirmaer chauffører i stor stil. De nyeste ledighedstal viser, at chaufførledigheden i 3F er på 2.670 chauffører og stigende. 

Stigende chaufførledighed

- Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling, siger forhandlingssekretær i 3F Kim René Busch og fortsætter:

- At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende, siger forhandlingssekretær i 3F Kim René Busch.

Danske firmaer står bag

Administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL, Erik Østergaard, er enig:

- Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på, siger Erik Østergaard.

Kim René Busch advarer om, at udviklingen risikerer at vende op og ned på branchen.

- Danske chauffører skubbes ud, og vi risikerer, at en stor del af branchen er væk efter corona-krisen. Det er forkasteligt at se, hvordan nogle virksomheder udnytter en svær situation for penge, siger han.

Erik Østergaard advarer ligeledes:

- Vi så, hvor hårdt ramt vognmandsbranchen var, efter at finanskrisen sluttede. Det må ikke ske med corona-krisen også, siger han.