Gå til hovedindhold

Den nye metroring i København åbner i september, og det betyder, at busnettet bliver reduceret. Hos Arriva står 101 buschauffører til afskedigelse. Massiv efteruddannelse og afspadsering skal redde dem fra fyresedlen.

Entusiasmen på tre worhshops om efteruddanelse var stor blandt Arriva-chaufførerne.
Foto: Privat

“Bynet 2019” med ny metrocityring og nyt buslinjenet i København åbner 29. september i år. Det betyder, at der bliver brug for færre busser og chauffører.

Hos trafikselskabet Arriva betyder det nye, reducerede busnet, at 101 buschauffører står til en fyreseddel. 

Men der er håb forude. Et stort uddannelsessamarbejde, som 3F Københavns Chauffører, Arriva og uddannelsescentret UCplus er gået sammen om, har som mål at redde samtlige chauffører fra afskedigelse.

- Mange af vores buslinjer rammes hårdt af metroringen. Det betyder, at vi får 101 chauffører tilovers på vores tre garageanlæg i Ryvang, Gladsaxe og Ejby, når vi skal tilpasse kørslen til behovet, siger direktør for Arriva Øst, Kem Wilquin.

Men Arriva ønsker ikke at afskedige gode medarbejdere, understreger han.

- Vi risikerer at komme til at mangle chauffører på et senere tidspunkt, når vi vinder nye buslinjer ved udbud. Så også af den grund vil vi gerne holde på dem, siger han.

Nøglen er uddannelse 

Løsningen med efteruddannelse er udtænkt af 3F Københavns Chauffører og Arriva. Nøglen er, at så mange som muligt ud af de 1.000 chauffører, der er ansat på de tre anlæg, går på forberedende voksenuddannelse (FVU) eller på selvvalgt efteruddannelse i AMU. 

Ligesom chaufførerne skal afspadsere overarbejde frem for at få det udbetalt.

I stedet for at blive fyret, skal chaufførerne så fylde hullerne ud, mens kolleger er på efteruddannelse og afspadserer.

Meget stor interesse

Arriva, UCplus og 3F har afholdt workshops for chaufførerne på hvert af de tre anlæg, hvor de blev præsenteret for mulighederne for efteruddannelse. Der var op til 250 deltagere på en gang.

- Arriva-chaufførerne stod på nakken af hinanden, og entusiasmen var stor. Chaufførerne vil rigtig gerne efteruddanne sig. Men mange af dem var ikke klar over, hvor gode mulighederne for efteruddannelse er, som de har ret til via overenskomsten, siger Ellen Ellehammer, faglig uddannelseskonsulent hos 3F Københavns Chauffører og fortsætter:

- Især FVU-kurser i dansk, engelsk, IT og matematik er populære. Men der er også stor interesse for AMU-kurser inden for godstransport. For eksempel lastbilkørekort. Der er hele 3.000 AMU-kurser at vælge imellem, siger hun.

Når det gælder AMU-kurser, foregår det til 85 procent af lønnen. De, der vil blive bedre til at læse, skrive og regne på FVU, Forberedende Voksenundervisning, kan gøre det til 100 procent af lønnen.

- I 3F Københavns Chauffører glæder vi os over at kunne hjælpe vores medlemmer med dette efteruddannelsesprojekt. Det kan kun lykkes, fordi der er stor velvilje alle steder fra, siger hun.

Arriva: Stor solidaritet

Arriva Øst-direktør, Kem Wilquin, pointerer, at chaufførerne har været meget imødekommende og fleksible.

- Alle udviser stor solidaritet, og jeg tror på, at vi når målet på nul fyringer. Men det kræver, at så mange af vores cirka 1.000 chauffører som muligt går i gang med efteruddannelse og afspadsering. Det kommende halve år vil vise, om vi kommer i mål. Jeg er optimist, siger Kem Wilquin.

Projektet starter sidst i august og skal køre et halvt års tid. Første hurdle var at overvinde barrierer og få chaufførerne til at melde sig til uddannelse.

Den næste store udfordring er koordinering og planlægning af de mange uddannelsesønsker, påpeger Arriva-direktøren.

Her bidrager PensionDanmark med et nyt uddannelsessite til uddannelsesplanlægning, som spiller en vigtig rolle i at få det store puslespil til at gå op.

 - Hvis vores plan lykkes, er jeg en glad mand. Det er win-win. Vi får opkvalificeret vores chauffører og undgår fyringer på samme tid, siger han.