Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Mange borgere får ikke en ordentlig begrundelse for afgørelsen af, hvad de skal have udbetalt. Alvorligt brud på retssikkerheden, kritiserer lektor i socialret.

Udbetaling Danmark udbetalte i fjor ikke mindre end samlet 217 milliarder kroner til 2,4 millioner borgere.
Bax Lindhardt / Scanpix

Udbetaling Danmark udbetalte i fjor ikke mindre end samlet 217 milliarder kroner til 2,4 millioner borgere. Men når borgerne klager over, hvor meget de får, så viser det sig ofte, at der er sket fejl i sagsbehandlingen.

En ny opgørelse fra Ankestyrelsen afslører for eksempel, at næsten halvdelen af klagerne ikke har fået en tilstrækkelig begrundelse hos Udbetaling Danmark. Andre gange overskrides tidsfrister, eller Udbetaling Danmark kikser med at høre parterne i en sag.

Samlet er der påvist formelle sagsbehandlingsfejl i 65 procent af klagesagerne. Det svarer til to ud af hver tre.

- Det er ingen tvivl om, at det er alt for mange fejl. Det er der nok ingen, som vil være uenige i, siger John Klausen, der er lektor i socialret på Aalborg Universitet.

Flere fejl i en række sager

Hvis borgerne er utilfredse med Udbetaling Danmark, kan de klage til Ankestyrelsen. Ved behandlingerne af 3.400 klager i fjor, tjekkede Ankestyrelsen både, om afgørelsen var korrekt, og også om der var sket formelle sagsbehandlingsfejl.

I under 1.200 var der ingen kritik. De resterende over 2.200 havde sagsbehandlingsfejl. Nogle endda flere fejl.

Det mest udbredte var, at folk ikke havde fået en tilstrækkelig forklaring på Udbetaling Danmarks beregning.

- Det er alvorligt, når væsentlige retssikkerhedsgarantier bliver tilsidesat, siger John Klausen.

Flere utilstrækkelige begrundelser

Han frygter, at når der er alvorlige fejl i så mange af de sager, der fører til klager, så er der også utilstrækkelige begrundelser i mange af de sager, som folk ikke klager over.

- Hvis borgerne ikke får en ordentlig forklaring, er der fare for, at de ikke finder ud af, at de faktisk burde klage, siger John Klausen.

Forklaring på fejl: It-systemerne driller

Afdelingschef Dorthe Bech Hansen fra Udbetaling Danmark påpeger, at selvom der sker en formel sagsbehandlingsfejl, så er det ikke det samme, som at borgeren får ret i sin klage.

Hun fortæller, at en del af de formelle fejl skyldes it-problemer. Dem arbejder Udbetaling Danmark på at løse.

- Dermed kan for eksempel begrundelserne komme med på de breve, som systemerne automatisk sender til borgerne. Det gælder også de detaljerede beregninger af ydelsen, tilføjer Dorthe Bech Hansen.

Færre fejl på andre områder

John Klausen siger, at de mest alvorlige sagsbehandlingsfejl er de tilfælde, hvor der kan være tvivl, om afgørelsen er korrekt. For eksempel hvis borgeren ikke bliver partshørt, er der tvivl om afgørelsen er korrekt, fordi borgeren ikke har haft mulighed for at korrigere forkerte oplysninger.

Ankestyrelsen har set på sagsbehandlingsfejl i klagesager inden for en række områder. I kommunale beskæftigelses- og socialsager er der fundet fejl i 37 procent sagerne.

Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har den laveste fejlprocent. Den er på fem procent.