Gå til hovedindhold

Næsten to ud af tre danskere mener, at deres arbejdsplads tager hensyn til klima- og miljømæssige forhold. Carlsberg er en af de virksomheder, og her har man taget medarbejderne med på råd for at se, hvor de mener, man kan gøre virksomheden mere klimavenlig.

Carlsberg er allerede i gang med at eksperimentere med miljøvenlig indpakning til deres øl.
Arkiv / Søren Bidstrup / Billedbureaet Ritzau/Scanpix

Der bliver arbejdet med klimaet og miljøet ude i erhvervslivet.

Således mener 59 procent af danskerne, at deres arbejdsgiver i “høj” eller i “nogen grad” tager hensyn til klima og miljø. Det viser en undersøgelse blandt 572 danskere i arbejde, som Analyse Danmark har lavet for Fagbladet 3F.

Det kan måske lyde som en meget stor del af virksomhederne i Danmark, men det kan der være en forklaring på:

- Det lyder ikke usandsynligt, men det kan jo handle om, at der er noget affaldssortering på arbejdspladsen. Det behøver jo ikke være store ting, virksomhederne gør, siger Michael Søgaard Jørgensen, lektor i bæredygtigt design og omstilling ved Aalborg Universitet.

En anden grund kan være, at flere virksomheder begynder at inddrage medarbejderne i beslutningerne, da medarbejderne ofte har en anden indsigt i, hvordan man kan gøre arbejdet mere miljø- og klimavenligt.

Carlsberg inddrager medarbejderne

Carlsberg har en ambition om blandt andet nul vandspild og nul CO2-udledning inden 2030. Det projekt hedder ’Together Towards ZERO’, og som et led i det bruger Carlsberg for eksempel bryggerimedarbejderne i Fredericia til at undersøge, hvor det kan være muligt at gøre en forskel i de daglige rutiner.

 - Processen har været at lancere bæredygtighedsprogrammet internt. Vi ved allerede, hvordan vi når 2022-målene for bæredygtighed, men ikke hvordan vi når 2030-ambitionerne. Det er i den proces, vi har involveret vores medarbejdere. Vi oplever, at de er meget engagerede og presser på for at gå endnu længere, siger Kasper Elbjørn, pressechef ved Carlsberg.

 Han understreger dog, at det ikke er medarbejderne, der står for de endelige beslutninger, men at de har planer om at inddrage medarbejdernes meninger og råd så meget som muligt.

- Vi informerer vores medarbejdere om, hvorfor vi gør, som vi gør, så meget som muligt. Uden deres hjælp kan vi ikke komme i mål med vores ambitioner, siger Kasper Elbjørn.

Det bakker fællestillidsmand for Carlsberg, Hans Andersen, op om, da han mener, at arbejderne får en anderledes værdi af at blive involveret på det plan.

- Medarbejderne bliver involveret i flere beslutningsprocesser - det er jo godt, for man får en følelse af ejerskab over de ting, der foregår. Hvis man bare får tonset noget ned over hovedet, så er der ikke meget ved det. Men hvis du er med i processerne, så er du mere energisk og ildhu omkring dit arbejde.

Mere inddragelse af ansatte

Lektor Michael Søndergaard Jørgensen mener, at der er brug for meget mere medarbejderinddragelse, hvis flere virksomheder skal vise fremgang i forhold til at være mere miljø- og klimavenlige.

- Vi så jo også, at det nyligt overståede valg blev til et såkaldt klimavalg, fordi borgerne blev inddraget, siger han.