Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der er intet, der forhindrer dommen mod en Uber-chauffør i at ende for Højesteret, mener to ud af tre juraprofessorer. Så smelter taxabranchen sammen, mener Dansk Taxiråd.

Taxibranchen vandt en vigtig kamp mod Uber, men de skal modernisere sig for at følge med, mener ekspert (Foto: Joachim Adrian/Polfoto).

En bødesag for Højesteret?

Det lyder måske for småt til, at landets højeste retsinstans skulle tage sig af det.

Men der er intet, der forhindrer dommen mod en Uber-chauffør for ulovlig taxikørsel fra at ende for Højesteret.

Det siger Lars Bo Langsted, professor på juridisk institut på Aalborg Universitet:

- Det er Procesbevillingsnævnet, der skal afgøre, om der er et juridisk principielt spørgsmål i Uber-dommen: Altså, er der noget ved sagen, som vi alle kan blive klogere af?

Hvis det er tilfældet, så kan alle sager i princippet ende for Højesteret, forklarer Lars Bo Langsted. Også bødestraffen mod en Uber-chauffør, som han vurderer til at være tung nok.

- Uber-dommen har jo ret vidtrækkende konsekvenser. Selv om der er tale om en lille bødesag for den enkelte, så er der samlet set tale om ganske betydelige beløb og konsekvenser. Derfor ser det umiddelbart ud som om, at der kunne være noget principielt i denne sag, siger han.
 

Professor: Kræver rigtig godt argument

Samme budskab lyder fra juraprofessor på Aarhus Universitet, Palle Bo Madsen.

Selv om Uber-chaufføren blev dømt for ulovlig taxikørsel i både byret og landsret, ser han ingen hindringer for, at Uber-sagen kunne ende i Højesteret.

- Det er ikke afgørende, at der blot er tale om en bødesag, eller om bøden er stor eller lille. Det primære kriterium er, om sagen rejser spørgsmål af generel betydning for retsanvendelsen eller i øvrigt har stor samfundsmæssig rækkevidde. I så fald kan det skønnes hensigtsmæssigt, at landets øverste domstol udstikker retningslinjerne for andre lignende sager, siger han.

Ifølge Palle Bo Madsen er Uber-sagen et oplagt tvivlsspørgsmål:

- Der kan sagtens argumenteres for, at sagen er principiel, men omvendt kan det også tænkes, at nævnet vurderer sagen som så oplagt, at man bare lader landsrettens dom stå ved magt, siger Palle Bo Madsen.

Juraprofessor på Københavns Universitet, Jørn Vestergaard, har imidlertid en anden holdning.

Da både byretten og landsretten fandt det bevist, at Uber-chaufføren kørte ulovlig taxikørsel, så mener han, at forsvarsadvokaterne skal være endog meget kreative for at få Uber-sagen for Højesteret:

- Jeg har svært ved at se, at afgørelserne i byret og landsret efterlader principiel tvivl, for de er sådan set klokkeklare. Det vil nok kræve et rigtig godt argument fra forsvarerne, hvis de skal overbevise Procesbevillingsnævnet, og et sådant kan jeg ikke lige få øje på, siger han.
 

Taxiråd: Vognmænd lukker dagligt

Hos Dansk Taxiråd frygter man, at Uber Danmark får held med at trække sagen mod Uber i langdrag. Det kan få alvorlige konsekvenser for flere taxichauffører.

- Hvis det lykkes, så vil der være flere taxa-virksomheder, der lukker, fordi de mister omsætning hver dag. Nu er det to år siden, at Uber startede, og taxa-erhvervet kan ikke holde til et tredje år på denne måde. Branchen er allerede nu enormt mærket af det, forklarer formand for Dansk Taxiråd, Trine Wollenberg.
 

Hun mener, at der må ske en politisk indgriben inden Uber Danmark får held med at omgås den danske retsstat ved at trække en ny retssag ud af ærmet, når de har tabt den første.

- Vi kan ikke på den ene side have nogen, der udfordrer det danske retssystem så meget som Uber gør og skummer fløden i tre år, for så at tabe efter så lang tid. Og så have et fuldstændig gennemreguleret taxa-erhverv ved siden af, der bare kan stå og se på, at andre snyder sig til pengene, siger Trine Wollenberg.
 

Søren Pind: Vi fortsætter efter planen

Der er dog intet, der tyder på, at anklagemyndigheden forventer, at Uber-chaufførernes sager ender hos landets højeste retsinstans.

Ifølge justitsminister Søren Pind (V), så manglede der en dom mod Ubers chauffører for at køre ulovlig taxikørsel, før en ny retssag mod selve Uber Danmark kunne komme. Med dommen fra i fredags forventer ministeren, at den næste retssag er lige på trapperne.

- Det går, som det skal. Der er blevet lagt en fuldstændig klar plan for, hvad vi skal, og den kører, sagde han til Ritzau i fredags.

Samme budskab lyder fra anklager i Uber-sagerne, Rikke Jensen fra Statsadvokaten i København:

- Nu skal vi se på, om der er grundlag for at tiltale selskabet. Det tror jeg godt, vi kan. Nu har vi jo landsrettens ord for, at Uber-systemet er i strid med den danske taxilov, siger hun til Ritzau.

Sidste år gav Procesbevillingsnævnet lov til at 51 ud af 378 straffesager kunne komme for Højesteret. Det svarer til godt 13 procent af alle sager.