Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Politiet har ransaget firmaet Urban Go, der er mistænkt for ulovlig taxakørsel. Firmaet blev politianmeldt af Færdselsstyrelsen tilbagte i 2017. Både vognmænd og 3F glæder sig over, at der endelig bliver grebet ind.

Københavns Vestegns Politi har her til formiddag ransaget to adresser med relation til det app-baserede firma Urban Go.
Bax Lindhardt/SP/Ritzau Scanpix

Københavns Vestegns Politi har her til formiddag ransaget to adresser med relation til det app-baserede firma Urban Go. Det vækker glæde i taxibranchen, hvor der har været frustration over Urban Go’s biler i gadebilledet.

Politiet har ransaget adresser i Glostrup og på Frederiksberg, da politiet mistænker Urban Go for at bedrive ulovlig taxivirksomhed.

Politiet sigter firmaerne Urban CPH og Urban Assist, der har samme ejer, for overtrædelse af taxiloven § 4 og § 5, der handler om tilladelse til erhvervsmæssig persontransport og tilladelse til at drive et kørselskontor.

Platformen Urban Go åbnede i Danmark kort tid efter, at amerikanske Uber lukkede ned i Danmark i 2017, fordi taxiloven blev skærpet.

Platformen Urban Go, der er 100 procent dansk, formidler ligesom Uber kontakt mellem privatchauffører og folk, der har brug for en køretur. Firmaet blev straks i 2017 meldt til politiet af Færdselstyrelsen for ulovlig taxakørsel.

Glædeligt, at politiet prioriterer sagen 

På Urban Go's hjemmeside fremgår det, at de tilbyder en kurérservice, men at: “du er mere end velkommen til at køre” med. Med andre ord: Hvis man bare har en eller anden fragtgenstand med, kan man blive transporteret. 

Myndighederne mener, at transportformen er ulovlig. Urban Go siger, at de kører erhvervsmæssig godstransport. Myndighederne mener, at Urban Go kører erhvervsmæssig persontransport.

Erhvervsmæssig transport af personer i biler kræver tilladelse efter taxiloven, hvor der for eksempel er krav om chaufførkort, hvor man blandt andet skal bestå en teoretisk og praktisk prøve for at få tilladelse til at køre med passagerer.

For at køre for Urban Go skal man blot have en ren straffeattest, tale flydende dansk eller engelsk og så må ens bil bil højst være 10 år gammel. Det fremgår af  Urban Go’s hjemmeside.

Og den går ikke, mener også Trine Wollenberg, der er vicedirektør i vognmændenes brancheorganisation, Dansk Persontransport.

- Endelig sker der noget. Sagen har været strandet hos politiet, siden den blev anmeldt af Færdselstyrelsen for tre år siden. Det er glædeligt, at politiet nu prioriterer sagen. Vi har helt fra starten sagt, at Urban Go er ulovlig, siger Trine Wollenberg og henviser til, at Uber blev dømt ulovlig af det danske retssystem.

Frustreret branche

I september 2018 afgjorde landets højeste domstol, at det var ulovligt at køre som Uber-chauffør i Danmark. Højesteret stadfæstede domme fra både by- og landsretten, hvor fire tidligere Uber-chauffører, der kørte for selskabet i 2014 og 2015, blev idømt bøder på tilsammen knap 700.000 kroner for ulovlig kørsel og overtrædelse af taxilovgivningen. 

- Så der ligger jo en klar praksis og klare domstolsafgørelser, som kan bruges over for Urban Go, siger Trine Wollenberg.

Hun pointerer, at selvom Urban Go ikke er på størrelse med Uber, da de opererede i Danmark, har firmaet alligevel givet anledning til frustrationer i branchen.

- Urban Go’s biler har jo været synlige i gadebilledet, og det har været et irritationsmoment. Jeg håber, at der nu bliver sat en effektiv stopper for den ulovlige kørsel, siger hun.

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, mener også, at tre år er alt for længe at vente.

- Men selvfølgelig er det godt, at politiet har taget sig sammen og nu rykker ud. Jeg håber, at politi og domstole får sat en effektiv stopper for ulovlig taxikørsel, som hurtigt opstår i forskellige former, så snart brodne kar øjner en mulighed for at tjene hurtige penge på ulovlig vis. Det er blevet endnu værre i disse corona-tider, hvor der er fart på nethandel og vareudbringning, siger Jan Villadsen.

Det har ikke været muligt at få uddybende oplysninger fra Københavns Vestegns Politi eller at få en kommentar fra Urban Go.