Gå til hovedindhold
Uber-chaufførerne blev idømt bøder på  40.000, 60.000, 110.000 og 486.000 kroner for 7.717 ulovlige Uber-kørsler.
FOTO: Scanpix

Fire Uber-chauffører overvejer at gå efter at få deres domme indbragt for Højesteret. Chaufførerne blev tidligere på ugen idømt bøder på samlet 700.000 kroner i Østre Landsret for ulovlige Uber-kørsler.

Østre Landsrets hammer faldt tidligere på ugen hårdt over fire tidligere Uber-chauffører, der blev idømt kæmpebøder for ulovlig Uber-kørsel og overtrædelse af taxilovgivningen. Men det er ikke sikkert, at sagen dermed er slut.

De fire chauffører overvejer lige nu i samråd med deres forsvarer Eddie Omar Rosenberg Khajawa, advokatfirmaet Homann, København, hvorvidt de skal forsøge at få dommene indbragt for Højesteret.

Det var domme fra Københavns Byret fra august 2017, som Østre Landsret stadfæstede 16. januar i år.  Uber-chaufførerne blev idømt bøder på henholdsvis 40.000, 60.000, 110.000 og 486.000 kroner for 7.717 ulovlige Uber-kørsler.

Forsvarer: Kæmpebøder en nyskabelse

- Der er to hovedårsager til, at vi overvejer, om vi skal forsøge at få sagerne indbragt for Højesteret. Den ene er de meget store bødestørrelser, som der ikke er forudgående praksis for, siger Eddie Omar Rosenberg Khajawa.

Dommene bygger blandt andet på oplysninger indhentet af Skat via de hollandske skattemyndigheder, der har fremsendt en liste med taxitjenestens chauffører i Danmark. Anklagemyndigheden brugte oplysningerne som bevis i sagen. Holland er hjemsted for Ubers aktiviteter i Europa.

- Den anden hovedårsag er, om det retslige grundlag for at at bruge de hollandske oplysninger overhovedet var til stede. Og om oplysningerne er blevet ulovligt tilvejebragt af de danske myndigheder, hvilket jeg stiller spørgsmålstegn ved, siger Eddie Omar Rosenberg Khajawa.

Juraprofessor: Ingen tvivl om skyldsspørgsmål 

I forhold til det fornuftige i at anke til Højesteret siger juraprofessor Eva Schmidt, at med domme i byret og landsret, der er afsagt i enighed, er der ingen tvivl om, at Uber-chaufførerne er skyldige.

- Der er ikke tvivl om skyldsspørgsmålet. Men det kan give mening med en juridisk vurdering af bødestørrelserne. Om forbrydelsens alvorlighed står mål med bødens størrelse, siger hun.

En landsretsdom kan man anke til Højesteret inden for fire uger, og det er Procesbevillingsnævnet, der afgør, om en landsretsdom er så principiel, at den kræver en vurdering i Højesteret.

Politi gransker 1.500 Uber-chauffører

Men én ting ligger fast efter dommen i Østre Landsret. Op imod 1.500 andre Uber-chauffører, hvis navne også er på den hollandske skatteliste over Uber-kørsler i 2015, vil blive nøje gransket af politiet. Hver enkelt chauffør vil blive vurderet med henblik på, hvor mange af dem, der kan bære en straffesag.

- Vi har endnu ikke lagt en plan for, hvordan vi præcis griber det an. Men det er klart, at vi tager fat i bunken af tidligere Uber-chauffører og vurderer hver enkelt. Det vil ske i nærmeste fremtid, siger Elisabeth Boserup, senioranklager ved Københavns Politi, der ikke vil udtale sig yderligere, før hun har haft mulighed for at nærlæse landsretsdommen.

Det er heller ikke muligt at få oplyst, om anklagemyndigheden vil rejse tiltale og køre en straffesag mod Ubers ejere i kølvandet på landsretsdommen.

TEMAERSe alle