Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det skal koste dyrt, at fire tidligere Uber-chauffører tjente hundredtusinder af kroner på at køre ulovlig taxikørsel, mener anklager i principiel højesteretssag.

Det skal koste mere at bryde loven, end man kan tjene på det. Derfor skal bøderne til fire Uber-chauffører være endnu højere, mener anklageren i principiel sag i Højesteret.
Arkivfoto / Ritzau Foto

De fire tidligere Uber-chauffører, der lige nu sidder på anklagebænken i Højesteret, kan risikere at få endnu større bøder, end de fik i landsretten.

Det er i hvert fald målet for anklageren i sagen.

Ifølge rigsadvokat Anne Risager så var bødestraffen fra Østre Landsret for lav. 

Chaufførerne blev alle dømt i både by- og landsretten, hvor de fire mænd blev tildelt bøder på tilsammen knap 700.000 kroner for ulovlig kørsel og overtrædelse af taxilovgivningen. 

Men for at dommen skal have nogen effekt, så skal straffen være endnu hårdere og kunne mærkes økonomisk for de fire mænd.

- Det må ikke kunne betale sig at overtræde taxilovgivningen. Derfor skal bøden fastsættes så højt, at den både inddrager fortjenesten - og samtidig sikrer, at chaufførerne kommer til at betale mere ud over, så bøden bliver følelig, sagde Anne Risager ved dagens retsmøde i Højesteret.

Derfor opfordrer hun Højesteret til at idømme de fire chauffører bøder, der er 20 procent højere end de bøder, der blev givet i landsretten.

Kørte mere end 5.000 ture på et år

Sagen i Højesteret er ellers Uber-chaufførernes sidste chance for at slippe for straf efter de kørte ulovlig taxikørsel for Uber i 2014 og 2015.

I retsmødet i dag kom det frem, at én af de tiltalte alene nåede at køre 5.428 ture på et år. Det svarer til 452 ture om måneden i gennemsnit.

På den måde indtjente chaufføren over 620.000 kroner via sin kørsel for Uber.

LÆS OGSÅ: Danske UBER-chauffører tjente 56 millioner på et år

I alt kørte de fire mænd over 7.700 ture for Uber i 2015 og indtjente et samlet beløb på over 880.000 kroner.

Med en bødestraf på knap 700.000 kroner risikerer domstolen, at de fire mænd står tilbage med et overskud for deres ulovligheder. Og det er ikke ret og rimeligt, påpeger anklageren. 

- Det giver ingen mening, hvis de tiltalte stadig kan tjene penge, efter de har betalt bøden, sagde rigsadvokat Anne Risager.

Hollænderliste afgør sagen

I dagens retsmøde cirklede både forsvarer og anklager om den såkaldte “hollænderliste” - en liste over danske Uber-chaufførers kørsler, som de danske skattemyndigheder fik fra Skat i Holland.

Hollænderne havde listen, fordi Ubers hovedkontor i Europa ligger i Holland.

Listen indeholder en række informationer om de danske chauffører, såsom antal ture, indtjening, biltype, navn og adresse - og er afgørende for at bevise, at de fire mænd har kørt ulovlig taxikørsel.

LÆS OGSÅ: Over 1.000 UBER-chauffører modtog sociale ydelser

Men ifølge forsvarer Poul Helmuth Petersen, så skulle dansk politi aldrig have fået listen, fordi det kan være imod reglerne i et EU-direktiv om overdragelse af skatteoplysninger.

- Jeg mener, at det har været en ulovlig anvendelse af de oplysninger, som de hollandske myndigheder har udleveret. Og da der er tale om prøvesager, der skal danne grundlag for 1.500 andre sager af lignende karakter, gør det naturligvis Højesterets afgørelse særlig vigtig, sagde forsvareren til Højesterets fem dommere.

LÆS OGSÅ: Knald eller fald for 1.500 Uber-chauffører

Der falder dom i Uber-sagen i Højesteret den 13. september.

Bliver de fire mænd idømt bøder for den ulovlige taxikørsel, vil Københavns Politi sætte gang i sager mod 1.500 andre Uber-chauffører.