Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Over 50.000 Uber-chauffører i Australien skal fremover betale 10 procent i moms ud over 25 procent i provision til Uber, uanset hvor meget de tjener. Uber har tabt sagen halvandet år efter, de sagsøgte det australske skattevæsen.

FOTO: Polfoto

Mere end 50.000 Uber-chauffører i Australien skal fremover betale 10 procent Goods and Services Tax (GST) - den australske moms - af de penge, de kører ind, efter at samkørselstjenesten Uber har tabt en 18 måneder lang kamp mod det australske skattevæsen. Det skriver Financial Review Australien.

Midt i februar afslog Australiens Føderale Domstol Ubers argument for, at deres chauffører ikke skal betale moms, fordi firmaet ikke udbyder taxaservice. Den Føderale Domstol besluttede, at Uber-chauffører skal betale 10 procent moms ud over 25 procent provision til amerikanerne bag Uber-appen, uanset hvor meget de tjener. Samtidig blev Uber beordret til at betale skattevæsenets sagsomkostninger.

Retssagens omdrejningspunkt gik på, om Uber udbyder taxaservice på præmisserne for moms-lovgivningen. Generelt skal virksomheder med mindre end 75.000 dollars i omsætning ikke betale moms, men denne regel gælder ikke for taxaer. Hvis Uber var klassificeret som en udbyder af taxaservice, skulle deres chauffører også betale moms, selvom de tjener mindre end 75.000 dollars om året.

Uber er skuffede

Dommer for den Føderale Domstol, John Griffith, sagde, at taxaservice skulle “opfattes bredt og ikke teknisk” og accepterede skattevæsenets argument for, at den almindelige forståelse af ordet “taxa” er “et køretøj til rådighed, der kan hyres af befolkningen, og som transporterer en passager fra A til B for et beløb, der ofte, men ikke altid, vil være fastsat af et taxameter”.

Han sagde, at det var irrelevant, at Uber-biler ikke havde taxametre installeret, fordi det ikke var vigtigt for den almindelige forståelse af ordet “taxa”.

En Uber-talskvinde udtalte, at firmaet er skuffet over beslutningen og vil komme med yderligere information til chaufførerne “så snart som muligt”. 

Uber argumenterede for, at deres chauffører ikke udbyder taxaservice, da taxaer kan samle passagerer op uden booking ved brug af “praje-systemet”.