Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Taxibranchen skal ind i kampen og modernisere sig selv, hvis man vil undgå, at andre tjenester overtager, siger ekspert. I Taxi Rådet er der sat fokus på den udvikling, lyder det fra direktøren.

Taxibranchen vandt en vigtig kamp mod Uber, men de skal modernisere sig for at følge med, mener ekspert (Foto: Joachim Adrian/Polfoto).

Det var en festdag for den danske taxibranche, da Uber tirsdag trak håndbremsen og erklærede sig væk fra de danske veje 18. april i år.

Men den danske taxibranche skal ikke hvile for længe på laurbærrene, hvis man spørger trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann:

- Selvfølgelig er Ubers exit en sejr for taxichaufførerne, men det kniber altså med innovation i taxibranchen. Det har konkurrerende tjenester for længst fanget, forklarer Harry Lahrmann og fortsætter:

- Man må håbe, at hele Uber-historien har været et wakeup-call, der kan få taxibranchen til at udvikle sig.

Transportteknologi i udvikling

Det er blandt andet inden for samkørsel med flere kunder ad gangen og transportteknologi, at Harry Larhmann mener, taxibranchen bør nytænke sig selv og følge kundernes efterspørgsel. Ifølge forskeren er der efter Ubers exit et hul for lignende tjenester på markedet.

- Med den rivende udvikling inden for transportsektoren, vil der ikke gå lang tid, før der kommer andre alternativer til den traditionelle taxibranche. Det gælder også kommende kørselstjenester, hvor nye apps kan sikre skattebetaling fra tjenesterne, siger han.

- Hvis ikke taxibranchen fornyer sig, så risikerer de, at chaufførernes job bliver overflødiggjort, lyder det fra Harry Larhmann.

Taxi Rådet: Vi følger med

Taxi Rådets direktør, Trine Wollenberg, er ‘fuldstændig enig’ i Harry Larhmanns vurdering af, at taxibranchen har behov for at modernisere sig:

- Vi oplever en rivende udvikling af transportområdet med blandt andet nye apps, samkørselstjenester og potentiale for selvkørende biler. Selvfølgelig skal taxibranchen gå med i udviklingen. Det synes jeg, vi gør, og det oplever jeg også, at chaufførerne er indstillet på, siger Trine Wollenberg.

Dog har udvikling været betinget af sikre arbejdsvilkår, der ifølge Trine Wollenberg for alvor trådte i kraft, da den nye aftale om taxiloven blev indgået i februar.

- Den gamle taxilov indeholdt en lang række begrænsende krav til, hvordan man skal drive sin forretning. Med den kommende taxiaftale bliver det ændret og giver derfor taxaerhvervet nye muligheder og rammer for udvikling, siger Trine Wollenberg

Uber giver nye idéer til taxibranchen

Uber-forløbet har givet anledning til at tænke nyt i taxibranchen i forhold til kundernes efterspørgsel og behov, forklarer Trine Wollenberg. Eksempelvis har man erkendt, at kunderne synes, det er rart, når de kender turens fulde pris, inden de sætter sig ind i en taxi:

- Taxibranchen har nu udviklet appen ‘Moove’, hvor kunden er givet en fast pris på forhånd og kan betale den over app’en. Så behøver man ikke at sidde og kigge nervøst på taxametret under hele turen, forklarer Trine Wollenberg.

Samtidig har det været væsentlig for Taxi Rådet at forklare, at den billige kørsel hos Uber ikke er uden konsekvenser: 

- Hele kampen mod Uber har jo i virkeligheden været et forsvar for den danske model, hvor vi er sikret en ordentlig løn og nogle ordentlige vilkår som ferie, barsel og dækning under sygdom og arbejdsskader. Når folk først forstår det, så er det min oplevelse, at sympatien med Uber er vendt til fordel for taxachaufførerne, siger Trine Wollenberg.