Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Metro Cityringens italienske hovedentreprenører er fravalgt til at udbygge Københavns Metro. 3F ærgrer sig over, at opgaven er endt hos nye entreprenører.

Efter flere skandalesager om underbetaling, løndumping og konkurser blandt deres underentreprenører, er de italienske hovedentreprenører på Metro Cityringen blevet forbigået til at udbygge Sydhavnsmetroen. Opgaven går i stedet til franskmænd og tyskere.
FOTO: Foto: Joachim Rode

Endnu engang er de store entreprenører bag Metro Cityringen i København blevet fravalgt til at udbygge linjerne væk fra cityringen.

Denne gang er det Sydhavnsmetroen, som er blevet tildelt andre entreprenører end italienske Salini-Impregilo, som ejer Copenhagen Metro Team, mens Ansaldo STS, der har stået for spor og tog på Metro Cityringen kun skal stå for togene på Sydhavnsmetroen  

I stedet går opgaven til tysk/franske Hochtief og VINCI Construction, som skal bygge tunneler og stationer, samt østrigsk/portugisiske Rhomberg Bahntechnik og EFACEC Engenharia e Sistemas, der skal stå for skinner og spor.

Dermed bliver det en blanding af nye ansigter og gamle kendinge, der skal bygge det nye Metro-spor til Sydhavnen.

I forvejen har Hochtief i samarbejde med Züblin stået for at bygge Nordhavnsmetroen, så firmaet er altså bekendt med opgaven.

Den nye Sydhavnsmetro er dog et meget større byggeprojekt. Mens Nordhavnens metro kun består af to stationer, så skal Sydhavnsmetroen udvide byens metrolinje med fem stationer, som alle ligger under jorden.

3F: Vi må starte helt forfra

3F har haft utallige kampe med de italienske entreprenører Salini-Impregilo og Ansaldo STS og deres underentreprenører på Metro Cityringen, hvor det ene firma efter det andet er gået konkurs, har snydt med lønsedler og underbetalt deres ansatte.

Alligevel ærgrer Silas Grage, faglig sekretær hos 3F Bygge-, Jord-, Miljøarbejdernes Fagforening, sig over, at opgaven med det nye metrospor er endt hos flere nye entreprenører.

For efter flere års modstand har 3F og metro-entreprenørerne endelig fundet ind i et samarbejde, som fungerer for begge parter.

- Jeg er da ærgerlig over, at det samarbejde, vi har fået med Copenhagen Metro Team ikke kan fortsætte. Nu skal vi til at starte forfra med alt, hvad det indebærer, siger Silas Grage og fortsætter:

- For os havde det været en klar fordel, hvis vi kunne fortsætte, hvor vi slap på Metro Cityringen. Vi har jo taget syvmileskridt fra dengang, vi startede på Metro Cityringen.

Han håber nu på, at de nye entreprenører er lige så samarbejdsvillige som de gamle og er villige til at sikre ordentlig behandling af deres ansatte.

- Vi håber også, at dette valg ikke kun er blevet truffet ud fra et spørgsmål om prisen. Vi har jo set tidligere, at prisen vægtes utrolig højt, og at det desværre har visse konsekvenser i sidste ende, siger Silas Grage.

Metroselskabet: Vi stiller krav til arbejdsmiljøet

Med den nye Sydhavnslinje vil metroen blive udvidet med fem nye underjordiske stationer fra Havneholmen til Ny Ellebjerg.

De fem stationer bliver en del af den nye metrolinje M4, der via Indre By og med stop ved en række af stationerne på Cityringen ender på Orientkaj i Nordhavn.

Alene på de fem metrostationer forventes 29.000 passagerer hver dag at bruge metroen. Det svarer til ni millioner passagerer om året.


FOTO: Grafik: Metroselskabet

Og hos Metroselskabet er der stor glæde over valget af de fransk/tyske og østrigsk/portugisiske entreprenører til at bygge metrolinjen.

- Vi har haft en rigtig god forhandlingsproces, og der har været stor interesse for at bygge Sydhavnsmetroen. Vi har haft højt kompetente bydere og har fået tilbud af høj teknisk kvalitet, og som prismæssigt har ligget tæt, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at Metroselskabet har stillet særlige krav til entreprenørerne om at leve op til en række krav til arbejdsmiljøet og processerne under byggeriet.

- Vi har haft en god dialog om de krav, vi stiller i arbejdsprocessen for at sikre en god byggeproces og et sikkert arbejdsmiljø for de mange medarbejdere, der skal være med til at bygge metroen. Vi står nu med et godt resultat og ser frem til det kommende samarbejde med vores entreprenører om at anlægge mere metro til glæde for byen og dens gæster, siger Henrik Plougmann Olsen.

Prisen for Sydhavnsmetroen ligger på 9,1 milliarder kroner og de 4,5 kilometer metrolinje skal stå klar til brug i 2024.

Rettelse: I første version af artiklen fremgik det, at Ansaldo STS slet ikke skal medvirke på Sydhavnsmetroen. Det er ikke korrekt. Selv om Ansaldo STS er fravalgt til at bygge spor og skinner, så er togdriften sikret af Ansaldo, da denne del slet ikke var i udbud på Sydhavnsmetroen.