Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I en ny undersøgelse svarer næsten tre ud af fire adspurgte 3F-medlemmer, at de kører i bil på arbejde. Særligt i Sønderjylland og Vestjylland har medlemmerne benzin i blodet, mens mange i København foretrækker cyklen, bussen eller S-toget.

Bilen er 3F'ernes foretrukne transportmiddel til og fra arbejde
FOTO: Polfoto

Når 3F’s medlemmer møder ind på fabrikkerne, hotellerne og byggepladserne rundt i landet, ankommer de fleste i bil.

Det viser en undersøgelse blandt mere end 1.000 af fagforbundets medlemmer, som Analyse Danmark har lavet for 3F. Her svarer 70 procent, at de sætter sig bag rattet, når de skal til og fra arbejde.

 

Særligt i Sønderjylland og i Vestjylland er bilen det foretrukne transportmiddel. Her tager mere end otte ud af ti adspurgte medlemmer nemlig bilen hver morgen.

Det overrasker ikke Malene Freudendal-Pedersen, trafikforsker ved Roskilde Universitet.

- Vi har indrettet de fleste af vores byer på en måde, hvor der i den grad bliver lagt op til, at bilen er det transportmiddel, man bruger til de aktiviteter, man laver i løbet af dagen. Med bilen kan man flytte væk fra centrum og ud til lys og luft, og så kan man køre ind til byen for at gå på arbejde, siger hun.

I København og omegn ser tallene imidlertid anderledes ud.

Her tager markant færre bilen på arbejde, og næsten halvdelen af de adspurgte medlemmer i hovedstadsområdet bruger i stedet cyklen til at komme på arbejde.

Samtidig bruger flere i hovedstadsområdet også den kollektive transport. Og det er der ifølge Malene Freudendal-Pedersen en god grund til:

- I storbyerne er infrastrukturen for den kollektive transport langt bedre end i resten af landet. Et godt eksempel er i Midtjylland, hvor man vil lukke nogle af de busruter, som kun har få brugere. På den måde bliver det nærmest umuligt at erstatte bilturene med kollektiv transport, siger hun.