Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

DSV, Danmarks største transportvirksomhed, er rystede over forholdene hos Kurt Beier Transport og er klar til at tage den ultimative konsekvens. Også en anden dansk transportkæmpe følger sagen.

Den udskældte vognmand Kurt Beier kører med gods for mange af landets store transportvirksomheder, herunder DSV.

Sagen om et stort antal underbetalte, filippinske lastbilchauffører, der lever og arbejder under usle forhold, fortsætter med at få konsekvenser.

Tidligt i går rykkede politiet ud til den slumlejr i Padborg, hvor de op mod 200 filippinere arbejder for vognmanden Kurt Beier.

Nu truer DSV, Danmarks suverænt største transport- og logistikvirksomhed, med at opsige samarbejdet med den skandaleramte vognmand.

Det siger DSV’s kommunikationschef Tina Hindsbo til Fagbladet 3F.

- Det er en alvorlig sag, og på baggrund af de oplysninger, som er kommet frem om forholdene hos Kurt Beier, vil vi have en forklaring fra firmaet, så vi kan høre deres side af sagen. Vi har ikke tidligere hørt om den slags problemer hos Kurt Beier, men hvis der er hold i anklagerne, er det uacceptabelt for os, og det kan ende med, at vi opsiger samarbejdet med dem, siger Tina Hindsbo.

Kommunikationschefen fortæller, at DSV allerede har været i kontakt med Kurt Beier Transport for at få et møde om sagen.

Først efter mødet vil DSV tage stilling til, om de dropper samarbejdet med den skandaleramte vognmand.

Dømt for underbetaling

Ud over de slumlignende forhold, som de filippinske chauffører er indkvarteret under, er det lange vagter i lastbilerne og en uhørt lav timeløn på 15 kroner, som har fået kritikken til at hagle ned over Kurt Beier Transport.

Kurt Beier Transport A/S har en stor vognpark med mere end 300 lastbiler og fungerer primært som underleverandør til større danske transportvirksomheder, der fragter gods rundt i Europa.

Firmaet har tidligere været i vælten for at bruge billig østeuropæisk arbejdskraft gennem et datterselskab i Litauen, og i 2016 blev vognmanden med hovedsæde i Esbjerg dømt for omfattende underbetaling ved en retssag i Rumænien. Her foregik det også via et datterselskab, hvor en rumænsk chauffør kørte dag og nat og blev snydt for 843 timers arbejde.

Ifølge DSV går samarbejdet med Kurt Beier Transport mere end 10 år tilbage, og vognmanden har primært kørt gods til og fra Spanien for transportgiganten.

Kommunikationschef Tina Hindsbo kan ikke sætte tal på samarbejdet med den udskældte vognmand Kurt Beier, men kalder det et ‘mindre samarbejde’.

Andet kæmpefirma kan også opsige samarbejde

Fagbladet 3F har også været i kontakt med Blue Water, som ligger på en tredjeplads over de største danske transportvirksomheder. Her bruger man også Kurt Beier Transport som underleverandør, men på hovedkontoret i Esbjerg ønsker ledelsen ikke at udtale sig.

Læs også: Politiet efterforsker om filippinske chauffører er ofre for menneskehandel

Fagbladet 3F erfarer dog, at Blue Water følger sagen og ikke er afvisende over for at afslutte samarbejdet med Kurt Beier Transport, hvis der kommer flere belastende oplysninger frem.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Kurt Beier Transport.