Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Mere i løn, et arbejdsliv, der hænger sammen for transportarbejderne, og stærk konkurrenceevne hos virksomhederne var centrale emner, da forhandlingerne om nye overenskomster for de ansatte på transportområdet blev skudt i gang tirsdag formiddag.

Fra venstre: Kim Graugaard, viceadministrerende direktør i DI. Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør i DI. Jan Villadsen, Formand for 3F Transport. Flemming Overgaard, næstformand i 3F Transport. Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3F Transport.
Foto: Privat

En stærk konkurrenceevne, der skaber job. Et sammenhængende arbejdsliv, hvor man går rask på arbejde og kommer rask hjem. Mere i lønningsposen efter års tilbageholdenhed.

Det var nogle af de centrale elementer, da forhandlingerne om nye overenskomster for de ansatte på transportområdet blev skudt i gang. Og topforhandlerne fra Dansk Industri og 3F Transport skal i den kommende tid prøve at få enderne til at mødes.

- Et centralt ønske hos virksomhederne, der går igen, er ønsket om, at vi skal sikre konkurrenceevnen, så der kommer nye ordrer og nye jobs på virksomhederne, sagde Lars Sandahl Sørensen.

Han er administrerende direktør i DI og topforhandler for arbejdsgiverne, og han krydsede tirsdag formiddag klinger med formand for 3F Transport Jan Villadsen, der er topforhandler for lønmodtagerne.

Det skete på et pressemøde hos DI i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København, hvor det officielle startskud til forhandlingerne om nye overenskomster på transportområdet blev markeret.

3F: Arbejdslivet skal hænge sammen

- Konkurrencereven er meget vigtig, men vores medlemmer ønsker et sammenhængende arbejdsliv, hvor de ikke bliver slidt ned, og hvor de kan blive, så længe de ønsker, sagde Jan Villadsen og fortsatte:

- Men presset ude på arbejdspladserne stiger. Folk frygter for deres arbejdsevne og evne til at bidrage til, at landets konkurrenceevne holdes i top. Det kommer vi til at diskutere ved forhandlingsbordet, sagde han.

Lars Sandahl pointerede, at de to parter er enige om, at de skal nå i mål med forhandlingerne.

- Men vi er også enige om, at det ikke bliver specielt nemt. Foran os ligger en broget virkelighed med større usikkerhed på de vigtigste eksportmarkeder. Den globale konkurrence er blevet skarpere, og virksomhederne står over for massive investeringer i blandt andet ny teknologi og grøn omstilling. Vi skal finde en god løsning for både virksomheder og medarbejdere, sagde han.

Løn kommer til at fylde

Jan Villadsen påpegede, at det er gode tider, og at det er tid til, at transportarbejderne også får deres rimelige del i opsvinget.

- Vi har udvist løntilbageholdenhed i en årrække. Men denne gang kommer en central del af forhandlingerne til at handle om mere i løn, og det bliver en udfordring, sagde han og understregede, at udfordringerne på klimaområdet også skal løses.

Social dumping på banen

Social dumping og grov udnyttelse af chauffører fik også en del ord med på vejen på pressemødet. Der er to tiltag på vej, som ikke direkte har noget med overenskomstforhandlingerne at gøre, men som kan give forhandlingerne et godt afsæt.

Det gælder EU’s vejpakke, der dæmmer kraftigt op for misbrug af filippinske og østeuropæiske chauffører på vejene i Danmark og resten af Vesteuropa.

Og på den hjemlige fronts lovgivning, der betyder, at østeuropæiske vognmænd skal betale dansk løn, når de sætter østeuropæiske eller filippinske chauffører til at køre med gods i Danmark. Den lovgivning forhandler regeringen og en række partier i Folketinget i disse dage.

Ønsker ordnede forhold på vejene

-  Jeg havde gerne set lovforslaget vedtaget allerede nu, men har en forhåbning om, at det er på plads, inden vi er færdige med overenskomstforhandlingerne. De regler vil støtte kraftigt op om vores overenskomster og om de værn mod social dumping, vi har aftalt i vores overenskomster siden 2010, sagde Jan Villadsen, der blev bakket op af Lars Sandahl.

- Vi vil have ordnede forhold på vejene for både danske og udenlandske chauffører. Det er en vigtig sag, som vi i fællesskab har gjort en indsats for at løse. Jeg håber på et bredt flertal i Folketinget, når nu arbejdsmarkedets parter har vist stor ansvarlighed og er kommet med et fælles forslag til politikerne, sagde Lars Sandahl.

Han henviser til, at det aktuelle lovforslag, som der forhandles om på Christiansborg, er fremsat på basis af et fælles forslag fra arbejdsgiver - og lønmodtagerorganisationer.

Lovforslaget indeholder udover dansk løn på danske veje blandt andet også flere penge til kontrol, ligesom digital nummerpladegenkendelse skal styrke jagten på udenlandske vognmænd, der kører piratkørsel i Danmark.