Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere af landets trafikselskaber har imødekommet chauffør-ønske om lukkede fordøre af frygt for corona-smitte. Chaufførerne vil også have kontanter ud af bussen, og det arbejder trafikselskaberne på.

Trafikselskabet Midttrafik imødekommer buschaufførernes ønske om, at fordøren lukkes for indstigning.

Nye corona-retningslinjer med blandt andet to meters afstandskrav, der trådte i kraft i dag 6. januar, har skabt utryghed hos buschaufførerne.

Blandt andet hos chauffør Karin Hansen Sørensen, der kører bus for busselskabet Arriva under Trafikselskabet Midttrafik. Hun kørte med fordøren åben for passagerindstigning i morges på rute 212 mellem Randers og Ryomgård.

- Der er jo langtfra en afstand på to meter til os, når passagererne stiger ind i bussen. Det er meget utrygt og ubehageligt at køre med åben fordør, siger Karin Hansen Sørensen, der også er formand for Landsklubben for Bybus- og Rutebilchauffører.

Men nu har Midttrafik reageret og lukket fordørene. Det samme gælder blandt andet busser, der kører under Trafikselskabet Movia på Sjælland.

Projektleder hos Midttrafik, Jeppe Færgegaard Sørensen, oplyser, at flere chauffører har ønsket, at fordørene kan lukkes.

- Det er besluttet, at chaufførernes ønske imødekommes, så fordørene midlertidigt må lukkes for indstigning, siger han.

Chauffør: Godt, at trafikselskaberne lytter

Karin Hansen Sørensen er glad for, at trafikselskabet har lyttet til chaufførerne.

- Mange chauffører, som jeg selv, er over 50 år og udsatte. Jeg hører om utryghed fra kollegaer rundt i landet. En del er i risikogruppen på grund af skavanker, for eksempel sukkersyge og kredsløbssygdomme forårsaget af vores stillesiddende arbejde, siger hun.

Hun har også et stort ønske om at få kontanterne ud af bussen, fordi de udgør en smitterisiko. 

Jeppe Færgegaard Sørensen pointerer, at mange chauffører har ønsket, at kontantbetaling afskaffes.

- Her har Midttrafik sammen med de øvrige trafikselskaber i Danmark rettet henvendelse til Forbrugerombudsmanden angående muligheden for midlertidigt at suspendere kontantsalget. Vi afventer beslutning, siger han.

Transportminister: Fyld kun halvt op

De nye retningslinjer trådte i kraft i dag 6. januar efter et pressemøde 5. januar, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) oplyste, at man igen øger afstandskravet fra én til to meter, som man kender det fra foråret 2020.

Det fik transportminister Benny Engelbrecht (S) til at melde ud om konsekvenserne af det skærpede afstandskrav i den kollektive transport.

Blandt andet skal bus- og togselskaber sikre, at passagererne ikke sidder direkte over for eller direkte ved siden af hinanden.

- Rejseaktiviteten er heldigvis allerede meget lav, og nu beder vi transportvirksomhederne om at forhindre, at busser og tog fyldes mere end cirka halvt op, siger Benny Engelbrecht.

Følger passagertal tæt

Fagbladet 3F har spurgt landets seks trafikselskaber om, hvordan de vil sikre, at de nye retningslinjer bliver overholdt?

Midttrafik er blandt de trafikselskaber, der har svaret. Selskabet forventer, at det tilladte passagerantal kan overholdes, men følger passagertallene tæt og sætter ind, hvis der kommer problemer på enkelte afgange.

- Midttrafik har tælleudstyr i stort set alle busser. Der er samtidig nedsat et beredskab, som løbende overvåger kapaciteten og tallene, og kan i samarbejde med det enkelte busselskab indsætte ekstra busser, hvis det bliver nødvendigt, oplyser Jeppe Færgegaard Sørensen.

Han oplyser, at chaufførerne har pligt til at lukke døre eller køre forbi stoppesteder, hvis bussen vil overskride kapacitetsgrænsen. Børn må dog ikke efterlades.

Også Movia skruer ned 

Movia, der blandt andet har knap 450 buslinjer på Sjælland, oplyser, at de også lukker fordøren og spærrer forreste sæderække for at passe ekstra godt på chauffør, billetkontrollør og kunder.

Samtidig skruer Movia ned for antallet af tilladte kunder i samme bus, så de maksimalt fyldes halvt op, som transportministeren beder om.

Det svarer til, at hvert andet sæde og halvdelen af ståpladserne benyttes. Folk fra samme husstand kan fortsat godt sidde sammen, oplyser Movia.

På Bornholm er bussernes fordør også smækket i, oplyser trafikchef i trafikselskabet BAT, Kim Kock-Hansen. 

- Vi har lukket fordøren i busserne for indstigning, men døren åbnes for ventilation, ligesom vi har begrænset kapaciteten efter ministeriets anvisninger. De tilbagemeldinger, vi har fået indtil videre, er, at chaufførerne er tilfredse med de skærpede restriktioner, siger Kim Kock-Hansen.

Sydtrafik: Brug midterdøren

Sydtrafik oplyser, at de ikke har mange passagerer for øjeblikket og vurderer, at den ændrede kapacitetsgrænse ikke giver problemer, så længe samfundet er lukket ned.

- Skulle der opstå problemer vil vi, i det omfang vi har mulighed for det, indsætte ekstra busser, siger kommunikationskonsulent i Sydtrafik Louise Christine Rasmussen.

Hun oplyser, at chaufførerne efterspørger yderligere restriktioner i form af lukkede fordøre og ingen kontantsalg.

- Vi lukker ikke fordøren af hensyn til ventilationen. Men vi opfordrer vores passagerer til at bruge den midterste eller bagerste dør, siger hun og fortsætter:

- Vi har også sammen med de andre trafikselskaber sendt en forespørgsel til forbrugerombudsmanden, om vi kan få lov til midlertidigt at suspendere det kontante salg i bussen, siger hun og pointerer, at den første dag med nye restriktioner er forløbet uden problemer.

Fynbus begrænser også kapaciteten efter myndighedernes anbefaling og lukker også fordøren for indstigning.

- Det er som udgangspunkt chaufføren, der sørger for at holde øje med at kapaciteten bliver overholdt. Der er opsat skilte på dørene i bussen, der fortæller, hvor mange passagerer der må være i den pågældende bus, siger kommunikationschef i Fynbus Martin B. Krogh og fortsætter

-  Vi oplever ikke problemer med de nye restriktioner. Alle chauffører har prøvet det før og der bliver udvist stor professionalisme blandt chaufførerne, siger han.  

Fagbladet 3F afventer fortsat svar fra Nordjyllands Trafikselskab.

(Artikel opdateret 6. januar klokken 16.01)

(Artikel opdateret 8. januar klokken 9.28)