Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hvis vi skal overleve, skal medarbejdere acceptere langt dårligere vilkår, lyder det fra SAS-topchef. Ekspert giver ham ret. Men piloter og 3F'ere er ikke enige.

Under coronaen stod SAS-fly parkeret i Københavns Lufthavn. Selvom passagerne nu er ved at vende tilbage, mener SAS' topchef alligevel, at der fortsat skal skæres i lønningerne til de ansatte.
Joachim Rode (arkiv)

Budskabet har lydt igen og igen: Det delvist statsejede luftfartsselskab SAS risikerer at gå konkurs.

Pres fra Ryanair, Wizz Air og andre lavprisselskaber gør, at SAS skal skære dybt i lønninger, og de ansatte skal arbejde mere fleksibelt, hvis ikke selskabet skal dreje nøglen om.

Og nu lyder budskabet endnu engang – og måske højere end nogensinde. Denne gang i egenskab af den nye topchef, hollandske Anko van der Werff:

- På den korte bane er vi i en situation, hvor pandemien ikke er besejret. På mellemlang sigt er virkeligheden, at vores kunder ikke er de samme. Og på længere sigt har SAS påtaget sig en masse gæld og forpligtelser, som vil gøre det hårdt for os. Når vi lægger alle disse udfordringer sammen, er vi ganske enkelt tvunget til at tilpasse os en ny normal, sagde Anko van der Werff til Finans.dk i denne uge.

Oversat kan det meget vel betyde, at piloter, kabinepersonale og bagageportører risikerer at skulle længere ned i løn og løbe endnu hurtigere, end de allerede har gjort, hvis SAS skal overleve.

Og selv når der ikke længere er corona, skal SAS skære dybt, mener topchefen:

- Andre flyselskaber har nedbragt omkostningerne og kan flyve mere fleksibelt og effektivt. Det skal vi også være i stand til, har SAS-topchefen uddybet til Finans.dk.

“Ræs mod bunden”

Ifølge Ole Kirchert Christensen, redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk, er der en reel risiko for, at SAS må lukke og slukke, hvis selskabet ikke kan spare på personaleudgifterne.

- Der er et ræs mod bunden, som SAS ikke kan styre. Det er dikteret af Wizz Air, Ryanair og andre lavprisselskaber. SAS har i mange år kæmpet for at følge med, og det er stensikkert, at SAS ikke kan klare sig i den nuværende konkurrence, siger han til Fagbladet 3F.

Ifølge Ole Kirchert Christensen handler den nye udmelding fra topchefen om at gøde jorden til de kommende forhandlinger med piloter og stewardesser, som skal have fornyet overenskomster de kommende år.

To konkurrerende overenskomster

For tiden er der synlige protester fra de ansatte i SAS, både her i landet og i Norge og Sverige. Det skyldes blandt andet, at SAS har annonceret, at deres personale står til at blive flyttet over på den angiveligt billigere overenskomst med datterselskabet SAS Connect (tidligere SAS Ireland), som SAS har indgået med Flyvebranchens Personale Union (FPU).

Det kan konkret komme til at ske ved, at de fyrede piloter og kabinepersonale på orlov skal søge deres egne stillinger via SAS Connect, når selskabet får flere flyafgange, i takt med at coronaen er på retur.

Og når det kommer til bagageportørerne, har SAS allerede dikteret, at nyansatte skal hyres ind til en lavere løn og med dårligere arbejdsvilkår.

- SAS har brug for at kunne planlægge mere langsigtet. De kan ikke bygge fremtiden på at hoppe fra tue til tue. Og her kan de ansatte ikke være sikre på at få deres job igen på samme vilkår, lyder den dystre vurdering fra Ole Kirchert Christensen.

Gode penge efter dårlige

Ifølge Ole Kirchert Christensen vil politikerne nok gå langt for at fastholde et flyselskab, der har København som hovedlufthavn. Men måske bliver det i en anden konstruktion med helt andre vilkår.

Ligesom det for nyligt skete med italienske Alitalia, der gik konkurs og blev rekonstrueret.

- Københavns Lufthavn betyder meget for dansk erhvervsliv, og der er mange arbejdspladser i og omkring lufthavnen. Men der er en reel risiko for, at SAS må lukke og slukke. Jeg tror, at der er grænser for, hvor mange gode penge politikerne vil smide efter dårlige penge, siger han.

Vil være en del af fremtiden

Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening, peger på, at piloterne allerede har været med til at finde besparelser ved at gå 22 procent ned i løn under corona-krisen og også gerne fremover vil være med til at bringe omkostninger ned.

- Men det kræver, at vi er en del af fremtiden. Vi kan ikke acceptere, at SAS ansætter piloter på dårligere vilkår gennem skuffeselskaber. Det bryder med reglerne, vores aftaler og den danske model, siger han.

Henrik Thyegod peger også på, at SAS har et for ensidigt fokus på at finde besparelser blandt dem, der sidder i cockpittet:

- Når der skal spares, skal man kigge på hele virksomheden og på alle personalegrupper, også i administrationen og blandt chefer. Det løser slet ikke problemet bare at tryne piloterne, som kun udgør fem procent af omkostningerne.

Dansk Pilotforening har hevet SAS i Arbejdsretten, fordi de mener, at det er et brud på reglerne at flytte piloter over på den nye overenskomst mellem SAS Connect og FPU.

- Vi mener ikke, at det er tilladt at flytte produktionen udelukkende for at omgå gældende overenskomster. Så ville alle skulle frygte at arbejdsgivere kunne komme udenom overenskomster, siger Henrik Thyregod.

3F: Stop den nedadgående spiral

Formand for 3F Kastrup, Henrik Bay-Clausen, anerkender også, at SAS skal spare. Men han advarer mod et for ensidigt fokus på pris:

- Vi skal have stoppet den nedadgående spiral. Der skal stadig være arbejde på ordentlige vilkår i luftfarten. SAS har en stor kundeloyalitet, som de ikke må miste ved at opføre sig som et discountselskab. De skal skal satse på høj kvalitet, hvor de kan holde på kunderne, siger han.

For tiden er arbejdsmiljøet hårdt ramt hos 3F’erne i SAS Ground Handling, hvor SAS blandt andet har hevet de ansatte i Arbejdsretten, fordi de mener, at de har snydt med sygemeldinger.

- Vores aftaler giver al den fleksibilitet, som en arbejdsgiver kan drømme om, og mere til. Men nu oplever vi, at gode, loyale medarbejdere vender selskabet ryggen og skifter til andre brancher efter mange år. Det er et stort krisetegn, som ledelsen tilsyneladende ikke forstår alvoren af, siger Henrik Bay-Clausen.