Gå til hovedindhold

Overenskomsten sikrer, at chauffør Tom Rasmussen og landets andre chauffører slipper for regning på 5.000 kroner for lovpligtig uddannelse.

- Jeg synes egentlig, at det er logisk og en selvfølge, at det er arbejdsgiveren, der skal betale, siger lastbilchauffør Tom Rasmussen.
Privat

Det er overenskomsten, der sørger for, at lastbilchauffør Tom Rasmussen og landets andre chauffører ikke skal betale en regning på 5.000 kroner for lovpligtig efteruddannelse hvert femte år.

Den regning hang chaufførerne selv på, før det blev skrevet ind i overenskomsten. I stedet er det arbejdsgiverne, der betaler for efteruddannelsen.

Pligten til efteruddannelse gælder i hele EU og derfor også i Danmark. Kurserne indeholder emner som opdatering i færdselsregler, energirigtig kørsel og sikker kørsel.

Det er en selvfølge

Tom Rasmussen, der er lastbilchauffør hos Meldgaard Transport, har været på det lovpligtige kursus, og han er glad for at spare pengene.

- Jeg synes egentlig, at det er logisk og en selvfølge, at det er arbejdsgiveren, der skal betale. Men det var ikke en selvfølge, før det kom ind i overenskomsten. Mange chauffører tænker nok ikke så meget over, hvorfor vi ikke længere skal betale selv, siger Tom Rasmussen, der bor i Gråsten.

Jobbet ryger uden kursus

Pligten til efteruddannelse betyder, at gods- og buschaufførerne skal deltage i mindst en uges efteruddannelse hvert femte år.

- Noget af efteruddannelsen er obligatorisk. For eksempel lovgivning om køre-hvile-tid. Andre emner er valgfri. Sidste gang var jeg på glatførekursus, og det var sjovt og nyttigt, selvom der ikke er meget is på vejene, siger han og fortsætter:

– Det var forkert, at chaufførerne tidligere selv skulle op med pengene for et lovpligtigt kursus, hvor konsekvensen er, at man mister jobbet, hvis ikke man tager det, siger han.