Gå til hovedindhold

Kørselstjenesten Uber har forladt Danmark, men det skattemæssige efterspil, der kan koste store skattesmæk og bøder er i fuld gang. 4.500 Uber-chaufførerers årsopgørelser bliver nu tjekket. Tidligere skattetjek af andre Uber-chauffører viste massivt skattesnyd.

Kørselstjenesten Uber stoppede i Danmark i marts 2017, men det betyder ikke, at tidligere Uber-chauffører, der ikke har rent mel i posen overfor skattefar, kan ånde lettet op.

For Skattestyrelsen tjekker nu 4.500 tidligere Uber-chauffører for skattesnyd på baggrund af skatteoplysninger fra de hollandske skattemyndigheder.

Styrelsen er lige nu ved at gennemgå Uber-chaufførernes årsopgørelser for 2016 og 2017, og de risikerer store skattesmæk og bøder. Ifølge Styrelsen havde chaufførerne i de to år indtægter for 300 millioner kroner. 

99 procent af chaufførerne snød

Skattemyndighederne har tidligere fået oplysninger om andre Uber-chaufførers skatteforhold fra Holland. Sidst det skete, drejede det sig om Uber-chaufførernes indtægter i de første to år, hvor Uber opererede i Danmark. Dengang afslørede Skat massivt snyd.

Kun 3 ud af 1.195 Uber-chauffører, som Skat kontrollerede for indtægter i årene 2014 og 2015, havde indberette deres indtægt korrekt. Det svarer til fejl i 99 procent af Uber-chaufførernes indberetninger, og det kostede chaufførerne millioner i efterbetaling af skat.

Snyderiet fortsætter

 - Desværre tyder vores indledende gennemgang af de nye oplysninger på, at den tendens er fortsat i 2016 og 2017. Vi forventer derfor, at oplysningerne vil føre til en større andel sager om for eksempel skatte- og momsbetaling, ligesom vi vurderer, om der er grundlag for at rejse ansvarssager, siger underdirektør i Skattestyrelsen Camilla Hesselby.

Skattestyrelsen vil i første omgang gennemgå oplysningerne med fokus på, om der er selvangivet en korrekt opgjort indtægt, og om der er betalt den rigtige skat og moms.

Skattestyrelsen vil dernæst vurdere, om der er grundlag for en bøde eller et strafansvar, ligesom det vil blive vurderet, om oplysningerne skal deles med andre myndigheder.

Styrelsen har fået navne på Uber-chaufførerne og nummerplader på de biler, der har været brugt til kørslen. Derfor kan styrelsen finde frem til de enkelte Uber-chauffører og se, om indtægterne stemmer med det, Uber-chaufførerne har oplyst på deres årsopgørelser.

3F: Uber er en svindeltjeneste

Formand for 3F’s Transportgruppe, Jan Villadsen, er godt tilfreds med, at 4.500 Uber-chauffører nu bliver tjekket.

- Det dokumenterer igen, at Uber ikke er andet end en svindeltjeneste med platøkonomi og ikke platformsøkonomi. Sidst Uber-chaufførerne blev tjekket af myndighederne, så vi jo, hvor galt det stod til med snyderiet. Det var rystende, men jeg bliver ikke overrasket, hvis vi igen ser massivt snyd, siger Jan Villadsen og fortsætter:

- Politikernes ører var røde i forvejen. Nu må de blive mørkerøde. Det gælder selvfølgelig de politikere, der fuldstændig naivt lod sig spænde for Ubers vogn og skamroste tjenesten trods masser af advarsler, siger Jan Villadsen.

Uber-chauffører idømt kæmpebøder

Samarbejdet mellem Skattestyrelsen og de hollandske skattemyndigheder har tidligere også ført til kæmpebøder i retten for ulovlig kørsel og overtrædelse af taxilovgivningen.

I 2017 blev fire forhenværende Uber-chauffører idømt bøder på henholdsvis 40.000, 60.000, 110.000 og 486.000 kroner. Sagerne endte i Højesteret, der stadfæstede dommene fra både by- og landsretten over de fire tidligere Uber-chauffører, der kørte for Uber i 2014 og 2015.