Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Mindst én arbejdsgiver skulle have en bøde for brud på arbejdsmiljølovgivningen i forbindelse med en dødsulykke på en byggeplads, fastslår Arbejdstilsynet. Men det skete ikke.

- Jeg synes selvfølgelig, at firmaet også skulle have fået en bøde. At det havde taget noget ansvar, for det har de helt fraskrevet sig, siger Thomas Jepsen om Pihl-Hoffmann I/S.
FOTO: Joachim Rode

Ingen af de to involverede virksomheder fik en bødestraf, efter at en 37-årig landmåler døde, mens han arbejdede. Men det var en fejl. Det indrømmer Arbejdstilsynet, efter at Fagbladet 3F har bragt arbejdsulykken frem i lyset, og sagen er blevet taget op i Folketinget.

- Som Arbejdstilsynet tidligere har beskrevet i et notat til Folketingets beskæftigelsesudvalg, så er det Arbejdstilsynets vurdering, at der burde være blevet rejst en straffesag for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Og at det var en fejl fra Arbejdstilsynets side, at dette ikke blev gjort, siger Katrine Krone, kontorchef i kemi, ulykker og internationalt i Arbejdstilsynet, til Fagbladet 3F.

Arbejdstilsynet kan ikke forklare, hvorfor der ikke blev rejst en straffesag. Tilsynet oplyser, at bødeniveauet i februar 2006 var 25.000 kroner ved en almindelig, materiel overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen med døden til følge. Mens en grov, materiel overtrædelse ville udløse en bøde på 45.000 kroner.

- Ulykken fra 2006 ville formentlig være i den høje ende, siger Katrine Krone.

Overtrædelse af klare og velkendte regler

Den 37-årige islandske landmåler Sigurdur Kjartansson var i gang med at lave målinger på et afspærret arbejdsområde midt på Motorring 3 i Rødovre Kommune, da han blev kørt ned bagfra af en bakkende lastbil. Han døde under lastbilen. Arbejdsulykken skete 22. februar 2006.

Politiet og Arbejdstilsynet undersøgte arbejdsulykken samme dag og i dagene efter. En bilinspektør målte den blinde vinkel bag lastbilen til henholdsvis 85 og 97 meter set fra sidespejle på lastbilen, viser Fagbladet 3F’s aktindsigt i sagen.

Arbejdstilsynet mener ikke, at transporten med lastbilen inde på det afspærrede område skete sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Tilsynet vurderer også, at arbejdet med landmåling var forbundet med betydelig og overhængende fare for personpåkørsel - især set i lyset af, at arbejdet foregik med ryggen til en bakkende lastbil og i meget støj få meter fra en firesporet motorvej. 

Læs hele historien: Thomas slog kollega ihjel.

Strakspåbud til virksomhederne

Omkring 15 personer arbejdede i det afspærrede område, hvor ulykken skete, skriver Arbejdstilsynet. De udførte jord- og betonarbejde samt elektrikerarbejde og landmåling.   

28. februar 2006 udstedte Arbejdstilsynet et såkaldt strakspåbud til både transport- og entreprenørfirmaet. Begge strakspåbud indeholdt bødevarsel til virksomhederne, fordi der ifølge tilsynet var tale om “overtrædelse af klare og velkendte regler”.

Arbejdstilsynet vil ikke svare på, om der burde være rejst en straffesag imod både transport- og entreprenørfirmaet eller kun det ene. Tilsynet vurderer i notatet til Folketinget, at landmålerens arbejdsgiver, Pihl-Hoffmann I/S, har “udvist grov uagtsomhed” ved overtrædelsen.

(Artiklen fortsætter under billedet).

28. februar 2006 udsteder Arbejdstilsynet et strakspåbud til firmaet SCT Transport A/S som følge af arbejdsulykken
28. februar 2006 udsteder Arbejdstilsynet et strakspåbud til firmaet SCT Transport A/S som følge af arbejdsulykken FOTO: Kilde: Fagbladet 3F's aktindsigt

Virksomhed: Ikke vores ansvar

3. april 2006 meldte entreprenørfirmaet Pihl-Hoffmann I/S tilbage til Arbejdstilsynet, at firmaet havde skærpet sikkerhedsreglerne i forbindelse med transport til og fra byggepladsen. Lastbiler skulle have bakalarm. Der var indrettet en venteplads til lastbiler. Chaufførerne skulle afvente en flagmand, der skulle følge lastbilen rundt på pladsen. Og landmålerne skulle afmærke deres arbejdsområde med rød-hvide kegler, skrev entreprenørfirmaet til tilsynet.  

Entreprenørfirmaet Pihl-Hoffmann I/S ophørte som virksomhed i august 2014. Firmaet havde ledelsesmæssigt tæt forbindelse til den store entreprenørvirksomhed E. Pihl & Søn A/S, der kom under konkurs i august 2013. Det tidligere bestyrelsesmedlem hos Pihl & Hoffmann I/S og mangeårige direktør for E. Pihl & Søn A/S Halldor Pall Ragnarsson oplyser, at han godt kan huske dødsulykken fra 2006. Men han vil ikke udtale sig om virksomhedens ansvar for arbejdsulykken.

Arbejdstilsynet krævede, at SCT Transport A/S kom med en tilbagemelding på tilsynets strakspåbud senest 8. marts 2006. Men tilsynet oplyser til Fagbladet 3F, at der ikke foreligger en tilbagemelding fra firmaet.

Koncerndirektøren hos SCT. Transport A/S i Gilleleje, Henning Christiansen, afviser over for Fagbladet 3F, at firmaet havde et ansvar for dødsulykken. Og at firmaet burde have fået en bøde som følge af ulykken.

- Jeg kan ikke se, at vi som virksomhed kunne have gjort noget som helst andet. Og jeg kan heller ikke se, at der er nogen, der kan have nogen som helst glæde af at få rejst en straffesag, for der er jo ingen, der gør det her med vilje, siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet).

Arbejdstilsynet sender en vejledning sammen med et strakspåbud til SCT Transport A/S
Arbejdstilsynet sender en vejledning sammen med et strakspåbud til SCT Transport A/S FOTO: Kilde: Fagbladet 3F's aktindsigt

Bøde på 1.500 kroner

Dødsulykken endte med, at lastbilchauffør Thomas Jepsen blev idømt en bøde på 1.500 kroner - for overtrædelse af færdselsloven.

Arbejdstilsynet fastslår, at den islandske landmåler døde i en arbejdsulykke og ikke i en trafikulykke, eftersom ulykken skete på en byggeplads og ikke på offentlig vej.

- Arbejdstilsynet er ikke bekendt med årsagen til, at politiet har givet en bøde på 1.500 kroner efter færdselsloven for forhold, der er foregået på en byggeplads, siger Katrine Krone, kontorchef i kemi, ulykker og internationalt i Arbejdstilsynet.

Tilsynet oplyser, at der ikke længere er mulighed for at rejse en straffesag som følge af arbejdsulykken, i det sagen ifølge straffeloven er forældet efter fem år.

Tilsyn: Har strammet op

Der skete 129 arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2004 til 2015, oplyser Arbejdstilsynet til Fagbladet 3F. Heraf er kun syv sager blevet undersøgt af tilsynet, hvilket svarer til godt fem procent.

- Arbejdstilsynet har ikke umiddelbart kendskab til andre sager om dødsulykker, hvor der er sket lignende fejl. Men det kan ikke udelukkes, at der kan være sket arbejdsulykker med dødelig udgang, hvor en ulykkesundersøgelse har vist, at der var tale om overtrædelse af arbejdsmiljølovens regler, men hvor der ikke er foretaget en vurdering af, om overtrædelsen falder inden for det strafferetslige område, siger kontorchef Katrine Krone.

Arbejdstilsynet oplyser, at tilsynet i 2012 strammede op på procedurerne for behandling af straffesager og i 2016 for arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.