Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Massiv presseomtale af Kurt Beier Transport A/S' behandling af filippinske chauffører berettigede til, at partneren NTG, som blev miskrediteret, afbrød samarbejdet. Men det berettigede ikke NTG til at undlade at betale milionregning, har retten i Kolding afgjort.

Forholdene for de filippinske lastbilchaufførrer i Kurt Beier A/S' slumlejr i Padborg var under al kritik.
Privat

Retten i Kolding har mandag formiddag afsagt dom i en kompliceret sag, hvor speditørkoncernen NTG i Padborg og den tidligere samarbejdspartner Kurt Beier Transport A/S kæmpede om at slippe for en millionregning. Dommen faldt ud til Kurt Beier Transports fordel, idet NTG blev dømt til at betale 2.095.050,38 kroner.

Omdrejningspunktet i sagen er Kurt Beier Transports behandling af filippinske chauffører, der levede kummerligt i en slumlejr på firmaets område i Padborg og sad mange timer i træk bag lastbilrattet.

NTG mener, at Kurt Beier Transports behandling af chaufførerne var en så grov misligholdelse af de to samarbejdspartneres kontrakt, at det berettigede til en opsigelse og til at stoppe betalinger for kørsel med varer i Europa, der allerede var udført.

Det skete i slutningen af november 2018, efter at slumlejrsagen kom frem i medierne. Sagen skabte et stort pres fra mange af NTG’s kunder, der protesterede over NTG’s samarbejde med Kurt Beier Transport.

Kunder flygter

Opsigelsen betød, at NTG fra den ene dag til anden manglede 50 lastbiler fra Kurt Beier Transport til at køre gods for kunder i Europa, og det har NTG opgjort til et tab på godt to millioner kroner, som de krævede, at Kurt Beier Transport dækkede. 

Det fremgår af domsudskriftet, at NTG’s kunder forholdt sig til alle artikler om Kurt Beier, som kom frem i pressen:

“De var tæt på at miste mange kunder på grund af det. Nogle af de store kunder ville ikke havde det, og kunderne truede med at opsige samarbejdet med dem. Forholdene for lastbilchaufførerne hos Kurt Beier var også nyt for dem. De var rystede over forholdene”.

“I begyndelsen af november forsøgte de at fortsætte med Kurt Beier, men presset fra deres kunder blev efterhånden så stort, at de var nødt til at reagere på det. De tog afstand fra forholdene over for chaufførerne”, står der i domsudskriftet.

Hele Padborg-sagen kom for dagens lys, da Fagbladet 3F i oktober 2018 afslørede, at der på skift boede op til 200 filippinske og srilankanske lastbilchauffører i Kurt Beier Transport A/S’s slumlejr ved Padborg nær grænsen til Tyskland. 

Mange boede i beskidte containere med fugt og mug på væggene, andre i kolde lastbilanhængere med plastpresenninger over. De arbejdede mange timer bag lastbilrattet på de europæiske veje til en løn på 15-20 kroner i timen og blev behandlet dårligt.

Den filippinske chauffør Jojit Cate sov på denne skumgummimadras i en anhænger i slumlejren i Padborg.
Den filippinske chauffør Jojit Cate sov på denne skumgummimadras i en anhænger i slumlejren i Padborg.

Kræver to millioner kroner

Kurt Beier Transport på sin side krævede godt to millioner kroner for kørsel, der var udført, før NTG afbrød samarbejdet. Der var sendt regninger på beløbet til NTG og Kurt Beier Transport afviser enhver form for misligholdelse af kontrakten.

Retten lagde en række faktorer til grund for sin afgørelse: Parterne har haft et samarbejde siden 2011. Der var filippinske chauffører på en del af de 50 lastbiler, som hverken var bedre eller dårligere end andre chauffører. 

Retten konkluderer derfor, at ophøret af parternes samarbejde ikke skete som følge af mangler ved selve kerneydelsen fra Kurt Beier. “Men at det skyldes den negative omtale af forholdene for de filippinske chauffører hos Kurt Beier i diverse medier”, står der.

Slumlejr berettiger til at opsige samarbejde 

Retten slår samtidig fast, at omtalen i medierne berettigede NTG til at indstille samarbejdet med Kurt Beier.

“Omtalen i medierne og den deraf indirekte miskreditering af NTG har utvivlsomt berettiget NTG til at indstille samarbejdet med Kurt Beier, men et egentlig erstatningskrav i form af mindste avance i den efterfølgende periode, indtil NTG – uden Kurt Beiers lastbiler – kom op på samme aktivitetsniveau, herunder køb af transporter på transportbørsen, forudsætter en egentlig misligholdelse af parternes aftale”, står der i dommen.

Det var ikke tilfældet, afgjorde retten og dømte NTG Continent A/S til betale 2.095.050,38 kroner til Kurt Beier Transport UAB. Derudover skal NTG Continent A/S udstede kreditnotaer på fakturaer for knap 128.000 kroner og betale sagsomkostninger på 148.700 kroner. 

Nu venter straffesag med krav om fængsel 

Karsten Beiers advokat, Humle Mikkel Blankholm Pugh, Penta Advokater i Esbjerg, henviser til Karsten Beier for en kommentar.

Men det har i dag ikke været muligt at træffe Karsten Beier for en kommentar.

Karsten Beier har tidligere udtalt, at hans eneste beklagelse i hele slumlejrsagen går på, at rengøringen kunnet have været bedre. 

Det fremgår af hans forklaring i domsudskriftet, at hans undskyldning angår de forhold, der ikke var i orden. Det var blandt andet på grund af billederne af udekøkkener og toiletforhold i Padborg. “Han syntes ikke, billederne var så rare”, står der i dommen.

Sådan så køkkenfaciliteterne ud i slumlejren i Padborg.
Sådan så køkkenfaciliteterne ud i slumlejren i Padborg.

Det har heller ikke været muligt at få en kommentar fra NTG’s advokat i sagen Morten Boe Jakobsen, Advokatfirmaet Jon Palle Buhl, København.  

Den næste retssag, der venter Kurt Beier Transport A/S, er i den mere alvorlige ende af skalaen. Det er en straffesag, hvor Karsten Beier og flere af firmaets chefer blandt andet er tiltalt for grov åger ved økonomisk at have udnyttet de filippinske chauffører.

I dén sag kræver anklagemyndigheden fængselsstraf og konfiskation af fortjenesten. Dén straffesag kommer til at køre i Retten i Sønderborg i maj 2021.