Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Opbakningen til Tesla-strejken er ikke entydig blandt de svenske værkstedsarbejdere. Flere trodser strejken og går stadig på arbejde.

Strejke foran Teslas Service Center i Segeltorp nær Stockholm. Foto: TT News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix

Den svenske Tesla-strejke har bredt sig til Danmark, og både norske Fellesforbundet og finske havnearbejdere har tilsluttet sig sympatikonflikten. 

Trods opbakning på tværs af landegrænser er der usikkerhed om, hvor stor støtten egentlig er til hovedkonflikten blandt de svenske Tesla-arbejdere. 

Flere svenske værkstedsarbejdere har nemlig valgt fortsat at arbejde og dermed bryde strejken. Men stort set ingen Tesla-arbejdere har udtalt sig til svenske medier med navn og ansigt, da de er bange for konsekvenserne ved at stå frem.

- Hvis jeg syntes mit job var så slemt, som de beskriver, så havde jeg fundet mig et andet job, siger en anonym Tesla-tekniker til Sveriges Radio.

Han arbejder fortsat og fortæller, at han er modstander af en overenskomstaftale, selvom han op til strejken var medlem af IF Metall i ti år. 

Uro op til strejken

Allerede i dagene op til at strejken gik i gang 27. oktober, kunne en splittelse i opbakningen mærkes blandt de ansatte, fortæller en anden anonym Tesla-mekaniker til Dagens Arbete.

Der var usikkerhed og bekymring blandt mekanikerne. Flere meldte ud, at de ikke ville deltage i strejken, selvom de var medlem af fagforeningen, af frygt for deres karriere.

- De sagde, at det ikke føltes godt at skulle strejke. De er ivrige efter at få en bonus eller en forfremmelse og ønsker ikke at risikere repressalier, siger den anonyme Tesla-mekaniker, der ikke fortæller, om han selv vil strejke eller ej.

Overenskomst giver sikkerhed 

En Tesla-ansat, der lige nu strejker, har svaret på spørgsmål om strejken på det sociale medie Reddit, hvor man kan være anonym.

Han har også oplevet splittelse blandt kollegaerne. Det handler om loyalitet, mener han. Hos nogle ligger den hos Tesla, for andre vægter loyaliteten overfor kollegaerne tungest. 

Men for ham selv er kampen for en overenskomst vigtigst.

- Tesla har forsøgt at få det her til at handle om fordele, men for os medarbejdere handler det om at få sikkerhed og tryghed i ansættelsen, som både Tesla og vi medarbejdere har en forpligtelse til at overholde, skriver Tesla-arbejderen.

Det er ikke bare på gulvet, at der er splittelse

I et brev til de svenske Tesla-ejere, som Tesla sendte rundt i slutningen af november, skriver de, at 90 procent af deres ansatte stadig arbejder trods strejken.

Hvorvidt de 90 procent er omfattet af strejkevarslet, siger brevet ikke noget om.

Hos IF Metall har man en anden opfattelse end Tesla.

- Over halvdelen af alle Tesla-mekanikere er medlemmer hos os, siger talsperson fra IF Metall Veli-Pekka Säikkälä til Dagens Arbete.

Han bekræfter dog overfor Dagens Arbet, at der er nogle af disse medlemmer, der stadig arbejder trods strejken. 

- Vi er lige nu i dialog med de her folk. Men i sidste ende kan man ikke være medlem af IF Metall og samtidig bryde strejken, siger han. 

Fagbladet 3F har spurgt IF Metall, hvor mange der reelt strejker, men de er ikke vendt tilbage med svar inden deadline.