Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En taskforce med Carlsberg-formand Flemming Besenbacher i spidsen er klar med anbefalinger til regeringen, der skal styrke dansk eksport og international rekruttering af medarbejdere.

De 250.000 danskere, der bor uden for landets grænser, skal blive en aktiv del af det danske varemærke. (Arkivfoto)
Foto: Colourbox/free

Det anslås, at der lever 250.000 danskere eller dansksindede uden for landets grænser. Hvis den viden kan aktiveres og benyttes, kan danske virksomheder komme til at spinne guld på en helt ny hær af Danmark-ambassadører over hele verden.

Det skriver mediet PolicyWatch.

Sådan lyder det fra en taskforce med topfolk fra dansk erhvervsliv, der i dag kommer med konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan få bedre gavn af de 250.000 danskere, der bor uden for landets grænser - der også går under betegnelsen, den danske diaspora.

Formanden er Carlsberg-formand Flemming Besenbacher, og tirsdag overrækker han de syv anbefalinger til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), skriver PolicyWatch.

- Udlandsdanskerne har en enorm ressource, som kan hjælpe til at løse mange af de udfordringer, som danske virksomheder slås med i dag. Det kan være viden om lokale markeder for at understøtte dansk eksport. Det kan være at tiltrække de internationale talenter, som vi så hårdt har brug for. Eller det kan være at formidle fortællingen om det moderne Danmark, en fortælling som stort set er ukendt derude, siger Flemming Besenbacher til PolicyWatch.

Han ser et stort uudnyttet potentiale i udlandsdanskere, som han ikke mener bliver benyttet og henviser blandt andet til tal, der viser, at 80 procent af udenlandsdanskerne gerne vil hjælpe mere, end de gør i dag.

Konkret forslår taskforce-udvalget at etablere en ny forening - Diaspora Denmark - der skal have ansvaret for at effektuere Danmarks diaspora-indsats. En diaspora er en betegnelse for en befolkningsgruppe, der lever spredt uden for hjemlandet.

Indsatsen skal blandt andet understøttes af en digital platform, der skal styrke samarbejdet mellem danske virksomheder og interessenter og de danske udenlandsdanskere, skriver PolicyWatch.

Platformen skal indeholde en matchmaking-funktion, så danske virksomheder, der eksempelvis ønsker at prøve kræfter på et nyt marked, kan komme i kontakt med udenlandsdanskere i det pågældende land. Platformen skal også give udenlandsdanskerne adgang til opdateret viden om Danmark.