Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Virksomhed havde i første omgang held med at få tilbageført en udbetaling, men det indbringer nu pengeinstituttet en næse. Fremmede må ikke røre andres konti.

FOTO: Ritzau

En arbejdsgiver kan ikke ringe til banken og få returneret løn, der allerede er indsat på en ansats konto. Heller ikke selvom han er blevet uenig med medarbejderen og mener, at der er udbetalt for meget.

Det slås fast i en ny afgørelse fra Pengeinstitutankenævnet. Her havde en virksomhed haft held med at få en bank til at tilbageføre over 30.000 kroner, der var indsat på en medarbejders konto. Arbejdsgiveren var blevet sur på ham.

Den ansatte protesterede. Derefter udbetalte banken ham først 12.000 kroner og senere 11.000 kroner.

Nu forlanger Pengeinstitutankenævnet, at banken også giver ham resten af de 30.000 kroner. Hvis arbejdsgiveren har et udestående med den ansatte, så skal det klares på andre måder, understreger nævnet.

Arbejdsgivere kan ikke hæve på ansattes konti

Juridisk direktør Kenneth Joensen fra bankernes organisation - Finans Danmark - ønsker ikke at kommentere den konkrete afgørelse. Men han vil gerne generelt og overordnet berolige lønmodtagere og andre.

- Hvis en løn eller andre penge er gået ind på en konto, så kan de ikke uden videre trækkes tilbage. Heller ikke selv om en arbejdsgiver mener, at den udbetalte løn er fejlagtig, siger Kenneth Joensen.

Han fortæller, at mange sager om forkerte betalinger ordnes hurtigt, fordi modtageren er klar over, at der er sket en fejl. Men ejeren af kontoen skal selv beslutte, om et beløb skal returneres. Arbejdsgiveren eller andre afsendere af penge kan ikke selv hæve på modtagerens konto ved bankens mellemkomst.

Det har bankerne ret til

Banker har lov til én ting, hvis en kunde har overført et forkert beløb eller til en forkert konto. De må udlevere navn og adresse på den, der har modtaget pengene.

- Det fremgår af en særlig paragraf i lovgivningen, fortæller Kenneth Joensen. Så er det op til afsenderen af pengene at kontakte modtageren og prøve at få løst fejlen.

Banken havde adgang til alle konti

Den aktuelle sag er delikat. Den ansatte var kunde i BankNordik, og han var ansat i et selskab, der er ejet af BankNordik. Derfor havde banken adgang til alle konti og kunne tage selv.

Det samme kan ske, hvis en arbejdsgiver og en ansat har samme bank. Så har arbejdsgiverens bank også adgang til medarbejderens penge.

Det siger banken nu

BankNordik respekterer afgørelsen fra Pengeinstitutankenævnet.

- Udbetaling af løn er primært et forhold mellem arbejdsgiver og lønmodtager, hvorfor vi overlader beslutninger herom til disse parter, siger kommunikationskonsulent Rúna Niclasardóttir Rasmussen fra BankNordiks hovedkvarter i Thorshavn på Færøerne.