Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Internationale fagforeninger besøgte A.P. Møller-Mærsks generalforsamling. De opfordrede selskabet til at forbedre arbejdsforholdene i en række havne og til at droppe planer om flere robotter i USA.

I Indien slås fagforeninger for at blive anerkendt af APM Terminals og selskabets underleverandører.
Arkivfoto: Claus Bjørn Larsen/Ritzau Scanpix

A.P. Møller-Mærsk gør det godt, men har problemer med at leve op til sit sociale ansvar i Indien og Latinamerika. Sådan lød budskabet fra den internationale fagbevægelse, da A. P. Møller-Mærsk afholdt sin årlige generalforsamling i Bella Center.

Det er efterhånden en mangeårig tradition, at repræsentanter fra fagforeninger besøger A.P. Møller-Mærsks generalforsamling for at stille kritiske spørgsmål eller fortælle om arbejdsforholdene for selskabets mange tusind ansatte kloden over.

- Mærsk bør tage affære i Mumbai

- Det meste af det, vi hører fra arbejdspladser rundt om i verden, viser, at der er en relativt god dialog på lokalt niveau, lød det, da Steve Yandell fra Det Internationale Transportarbejderforbund, ITF, indtog talerstolen.

Det gælder dog ikke alle steder, betonede han. I Indien slås fagforeninger for at blive anerkendt af APM Terminals og selskabets underleverandører.

- Vi ved fra vores medlemmer i Mumbai, at der har været problemer med fagforeningens anerkendelse, som er et vigtigt emne for ITF. Mærsks regler for socialt ansvar gælder hele vejen ned gennem forsyningskæden, og vi ønsker derfor, at Mærsk gør sin indflydelse gældende, sagde Steve Yandell.

Der har tidligere været store problemer netop i A.P. Møller-Mærsks havneterminal i Mumbai, hvor ledelsen i 2010 blev beskyldt for at tolerere grov vold og chikane mod fagligt aktive havnearbejdere.

Steve Yandell nævnte desuden, at der er sager på APM Terminals havne i Latinamerika, som selskabet bør tage hånd om. Til gengæld roste han Mærsk-selskabet Svitzer for dets samarbejde med britiske fagforeninger.

- Vi mener, vi har et ganske glimrende forhold til ITF rundt om i verden, lød svaret fra A.P. Møller-Mærsks bestyrelsesformand, Jim Hagemann Snabe:

- I Latinamerika har vi for ganske nylig indgået nye overenskomster i to havne i Colombia, hvor vi har drøftet en række problemstillinger, sagde Jim Hagemann Snabe.

Protest mod flere robotter

Dane Jones fra det amerikanske havnearbejderforbund ILWU talte imod planerne om fuld automatisering af selskabets terminal I Los Angeles.

- En automatiseret terminal flytter ikke gods så hurtigt og profitabelt som de havne, hvor mennesker udfører arbejdet. Det viser en ny analyse fra McKinsey & Company, sagde Dane Jones.

Han lagde vægt den sociale slagside ved brugen af flere robotter.

- Indbyggerne i Los Angeles bliver stadigt mere bevidste om, at robotter ikke køber varer, betaler husleje eller sætter penge i banken. De er ikke frivillige i børnenes idrætsklubber. Robotter betaler ikke skat, og de stemmer ikke. Det gør vi, sagde Dane Jones, der sluttede af med at invitere Mærsk-ledelsen på besøg i terminalen i Los Angeles.

Han mødte dog ikke stor forståelse fra Mærsk-formanden:

- Vi er af den holdning, at digitalisering og automatisering er kommet til alle industrier, også havne. Der er betydelige fordele ved automatisering, også hvad angår sikkerhed. Formålet er ikke at nedlægge job, men gamle jobfunktioner afløses af nye, svarede Jim Hagemann Snabe.

Han fortalte, at Mærsk det kommende år vil sætte særligt fokus på sikkerhed efter syv dødsulykker i koncernen i 2018.