Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

For tredje gang er åbningen af den skandaleombruste Storstrømsbro blevet fremrykket i et år for biltrafik og endnu længere for togtrafik. Dermed kan broen først forventes at åbne helt i 2027.

Egentlig skulle den stå helt færdig i 2023. Men nu må både bilister og togpassagerer vente i flere år, før de kan krydse den nye Storstrømsbro.
Vejdirektoratet

Færdiggørelsen af Danmarks tredjestørste bro er blevet udsat igen og igen. Og nu sker det igen.

Storstrømsbroen, der skulle have stået helt færdig for både bil- og togtrafik i 2023, bliver nu først færdiggjort flere år senere.

Dermed bliver åbningen af broen udsat for tredje gang. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Her skriver ministeriet, at hovedentreprenøren – det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) – i en nylig vurdering af tidsplanen fastholdt, at broen kunne åbne for biltrafik i 2024, som var fastsat som åbningstidspunktet efter den seneste forsinkelse tidligere i år.

LÆS OGSÅ: Udskudt igen: Årelange forsinkelser på Storstrømsbroen

Men den vurdering tror Vejdirektoratet ikke længere på efter myndighedens “erfaringer med entreprenørens hidtidige fremdrift,” som der står i pressemeddelelsen. Derfor har Vejdirektoratet på eget initiativ sat en ny buffer ind i forhold til den foreløbige tidsplan.

I stedet vurderer Vejdirektoratet, at vejforbindelsen tidligst kan åbne med udgangen af 2025, mens Banedanmark vurderer, at togforbindelsen i bedste fald kan åbne i 1. kvartal 2027.

Oprindeligt skulle vejtrafikken være åbnet i 2022, mens togforbindelsen skulle åbne i 2023. Og den nye forsinkelse bliver mødt med beklagelse af transportministeren.

- Det er enormt ærgerligt, at det forventede åbningsår for færdiggørelse af byggeriet af Storstrømsbroen udskydes igen. Fremadrettet er det afgørende, at alle samarbejder med formålet at få færdiggjort byggeriet hurtigst muligt, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Hjemsøgt af korruption, arbejdsulykker og økonomisk usikkerhed

Allerede inden byggeriet af Storstrømsbroen begyndte, kunne Fagbladet 3F afsløre, at der var problemer hos de italienske entreprenører, som Vejdirektoratet havde udpeget til at bygge Danmarks tredjestørste bro.

To ud af tre af de italienske firmaer i konsortiet, der vandt projektet til 2,1 milliarder kroner, viste sig at være involveret i enorme korruptionssager i hjemlandet. Noget som Vejdirektoratet ikke havde undersøgt, inden de hyrede italienerne til det prestigefyldte projekt.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssager: Nu skal de bygge Storstrømsbroen

Det endte med, at kun ét af de tre oprindelige selskaber i konsortiet fortsatte arbejdet på at bygge Storstrømsbroen.

Siden har Fagbladet kunne afsløre, hvordan det har haltet med flere aspekter af arbejdsmiljøet, sikkerheden og økonomien i det milliardstore offentlige byggeprojekt.

Flere danske underentreprenører har måttet se langt efter betaling for arbejde på broprojektet, hvor økonomien tilsyneladende hænger i en tynd tråd

Antallet af sager om farligt arbejdsmiljø har været rekordhøjt, og to tillidsmænd blev ulovligt fyret på byggeriet.

Undervejs har der også været slagsmål på byggepladsen og mistanke om, at udenlandske ansatte skulle betale løn tilbage til cheferne.

Det har fået adskillige partier i Folketinget til at indkalde transportministeren i samråd efter samråd for at forklare forholdene på det offentlige byggeri.

Og tidligere i år afslørede Fagbladet, hvordan det italienske konsortium SBJV ansatte en italiensk chef, der netop var straffet for korruption, på Storstrømsbroen.