Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ekspert i IT-sikkerhed mener, at parterne bag MitID har lagt for stort pres på borgerne for at få dem i gang med ny løsning, og derfor kommer der nu krumspring.

Nordea fortæller, at banken opfordrer kunderne til at oprette MitID, men at nogle af dem kan have brug for en anden metode til log-in.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Kunderne i Nordea kan snart slippe for at bruge MitID, når de vil gå på netbank eller mobilbank. Den store bank er nemlig i gang med at udvikle en anden løsning til log-in. Nordea er foreløbig meget hemmelighedsfuld med detaljerne i det nye system. Det er også uvist, hvornår det tages i brug.

Mange borgere har haft problemer med at skifte fra NemID til MitID. Men Nordea afviser, at den nye løsning er et forsøg på at underløbe MitID. Banken understreger i en mail til Fagbladet 3F, at den stadig bakker fuldt op om MitID.

Men IT-sikkerhedsekspert Henrik Kramselund synes, at den nye løsning fra Nordea ligner en indirekte kritik af MitID. Han kommer fra virksomheden Zencurity.

- Vi så det også, da NemID kom. Når kunderne begynder at brokke sig, så omgår bankerne den løsning, de selv har introduceret. Så gør de krumspring, siger Henrik Kramselund.

Kritik af MitID?

Det er pengeinstitutternes brancheorganisation, Finans Danmark, der har deltaget i at udvikle MitID. Det er sket i samarbejde med statens Digitaliseringsstyrelsen. Men Digitaliseringsstyrelsen vil ikke forholde sig til, om Nordeas alternative log-in er en kritik af MitID.

- Vi kan ikke kommentere på enkelte bankers private tilbud. Men vi lægger mærke til, at Nordea stadig bakker fuldt op om MitID, og ligesom andre banker bidrager til skiftet fra NemID, skriver Digitaliseringsstyrelsen i en mail til Fagbladet 3F.

Sikkerhedsekspert Henrik Kramselund mener, at bankerne og Digitaliseringsstyrelsen har lagt for stort pres på borgerne for at få igangsat MitID.

- Det havde været bedre, hvis borgerne selv havde valgt den nye løsning, siger Henrik Kramselund.

Det skal være fælles løsning

Forbrugerrådet Tænk har bakket op bag MitID for at bremse svindel. Forbrugerrådet Tænk ser heller ikke noget problematisk i, at Nordea kommer med en anden løsning.

- Det er fint for dem, der ikke har lyst til at bruge MitID. Bare det nye log-in-system opfylder alle sikkerhedskrav, siger økonom Jacob Ruben Hansen fra Forbrugerrådet Tænk.

Men han tilføjer, at det kan blive problematisk, hvis hvert pengeinstitut nu kommer med sin egen løsning, og de er forskellige. Så vil det være bedre, hvis branchen går sammen om et alternativ til MitID. Ligesom mange banker i fællesskab bruger MobilePay, nævner Jacob Ruben Hansen.

Jan Kaastrup fra datasikkerhedsfirmaet CSIS siger, at det for nogle virksomheder kan være afgørende at have et alternativt log-in-system, hvis for eksempel MitID går ned.

Også fra andre banker?

Nordea skriver i mailen til Fagbladet 3F, at andre banker også skulle være i gang med at udvikle alternative log-in-løsninger. Men pengeinstituttet fortæller ikke, hvem det skulle være.

Foreløbig har ingen andre pengeinstitutter officielt meldt ud, at de er på vej med en anden løsning. Arbejdernes Landsbank er meget direkte:

- Der kommer ingen alternativer fra os, skriver branding- og kommunikationsdirektør Peter Froulund fra Arbejdernes Landsbank i en mail til Fagbladet 3F.