Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

3F og AOF har oplevet stor interesse blandt de ledige medlemmer for at blive bedre til at læse, skrive og regne. Tre nye kursister på AOF's kursushold er Tommy Pedersen, Anne Marie Westergaard og Allan Lassen.

439 ledige 3F-medlemmer har booket undervisning hos AOF de seneste 14 dage.
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Skrive ansøgninger og CV. Læse et jobopslag. Udregne og sætte korrekt komma. Det er bare nogle af de ting, 3F’s ledige medlemmer lærer, når de deltager i AOF Danmarks fjernundervisning under corona.

En af de nye kursister er 36-årige Tommy Pedersen, som for øjeblikket deltager i et matematikkursus. Derudover venter han på at blive testet for ordblindhed.

Tommy Pedersen håber på, at han på kurset vil få nogle færdigheder, som han kan bruge til at gennemføre landbrugsuddannelsen, som han påbegyndte for 20 år siden. 

- Det er rigtig fedt, fordi jeg får lært noget af det, som jeg ikke har kunnet finde ud af. Jeg troede til at starte med, at det ville blive nemt, men jeg er alligevel stødt på nogle svære ting i undervisningen. Det er vist på tide, at jeg får lært det her, siger Tommy Pedersen.

LÆS MERE: Ledige 3F’ere uddanner sig under corona

Nye redskaber og selvtillid

En anden kursist, som har haft stor gavn af sin undervisning, er 53-årige Anne Marie Westergaard, som modtager ordblindeundervisning i dansk.

Undervisningen tager udgangspunkt i konkrete situationer, som en ledig står i. Deltagerne vil eksempelvis lære at skrive en god ansøgning og læse et stillingsopslag.

Ordblindeundervisningen i dansk har givet Anne Marie Westergaard så meget selvtillid, at hun er begyndt at læse flere bøger.
Ordblindeundervisningen i dansk har givet Anne Marie Westergaard så meget selvtillid, at hun er begyndt at læse flere bøger. FOTO: Privat

Og det har givet Anne Marie Westergaard fornyet energi og et større ordforråd til at kaste sig over den vanskelige ansøgningsproces. Hun beskriver selv, at hun har fået øjnene op for, hvad ord kan gøre. 

- Den her undervisning betyder rigtig meget for mig. Jeg har godt kunnet mærke, at min selvtillid ikke har været helt i top. Det er hårdt at skrive ansøgninger og så bare få afslag på afslag. Men nu har jeg fået nogle redskaber til, hvordan jeg kan arbejde med min ordblindhed, og det har givet mig meget mere selvtillid, siger Anne Marie Westergaard.

Adgangsbillet til uddannelse eller arbejde

Allan Lassen håber, at danskkurset for ordblinde bliver hans adgangsbillet til enten en uddannelse eller et nyt arbejde.
Allan Lassen håber, at danskkurset for ordblinde bliver hans adgangsbillet til enten en uddannelse eller et nyt arbejde. FOTO: Privat

49-årige Allan Lassen håber ligesom Anne Marie Westergaard, at hans deltagelse på et danskkursus for ordblinde kan hjælpe ham med at finde et arbejde. Eller hjælpe ham med at komme ind på social- og sundhedsassistentuddannelsen.

Han har en masse erfaring fra forskellige job, men har ikke kunnet finde hoved og hale i, hvordan han får præsenteret sine kompetencer i en ansøgning.

- Jeg må indrømme, at jeg førhen bare skrev et eller andet tilfældigt. Men nu har jeg fået at vide, at hvis jeg sætter det op på en bestemt måde, kan det give pote. Og at jeg ved at analysere stillingsopslaget kan finde ud af, hvilke erfaringer jeg kan tilbyde virksomheden og så skrive det i min ansøgning, siger Allan Lassen, der har været ledig siden december 2019.

Allan Lassen har i undervisningen skrevet forskellige skabeloner til forskellige job, som han kan hive frem, når der er behov for det. Han anbefaler andre ledige, han kender, til også at tage et kursus, for det giver rigtig meget “power”, siger han. 

Fjernundervisning modtager forskellige holdninger

Undervisningen ville normalt foregå i lokaler hos eksempelvis den lokale 3F-afdeling, men på grund af corona foregår undervisningen nu over enten computer eller telefon. To gange om ugen mødes deltagerne virtuelt og bliver undervist.

Både Anne Marie Westergaard og Allan Lassen savner, at undervisningen foregår i et lokale, hvor kursisterne er fysisk til stede og kan snakke med hinanden – både om opgaverne, men også om løst og fast.

- Når man går som ledig, kan man godt mangle nogen at snakke med, siger Allan Lassen.

- Jeg lærer bedst ved at sidde fysisk sammen med andre, så jeg savner virkelig det kollegiale, siger Anne Marie Westergaard. 

Tommy Pedersen er tværtimod glad for den virtuelle undervisning. Han er kommet lidt sent ind i forløbet, så han modtager for øjeblikket eneundervisning, og det kunne ikke være meget bedre, mener han selv.

- Det er nok det med, at jeg er lidt mere alene herhjemme og ikke skal snakke med 10 andre på samme tid. Her er det bare mig selv og min lærer. Hun står ved tavlen og underviser, og så får jeg tid til selv at kigge på opgaven bagefter. Det er mere fleksibelt, siger Tommy Pedersen.