Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Som den foreløbige kulmination på 3F'eren og fællestillidsrepræsentanten Stefan Fyhns kamp for et bedre arbejdsmiljø, udstyres alle Responces ambulancer i Region Syddanmark næste år med elektriske bårer.

To 3F'ere med et fælles mål. Fællestillidsrepræsentant Stefan Fyhn (th) og arbejdsmiljørepræsentant Thomas Hess Frandsen (tv) har arbejdet sammen for at forbedre arbejdsvilkårene for redderne hos ambulancetjenesten Responce i Region Syddanmark.
Privat

Det har krævet mange diskussioner, meget papirarbejde, armlægning med direktionen, påbud fra Arbejdstilsynet og en god portion vedholdenhed. 

Men til næste år har de 180 reddere hos Falcks datterselskab Responce i Region Syddanmark fået lovning på, at alle 30 ambulancer i området bliver udstyret med elektriske bårer, hvor benene og rullehjulene kan slås ud uden at belaste reddernes ryg og nakke. I modsætning til i dag, hvor redderne dagligt udsættes for mange løft, fordi stort set alle bårerne skal betjenes manuelt.  

- Når du skal have en båre ind og ud af en ambulance syv-otte gange på en vagt og ind og ud af hospitaler, bliver det til mange løft og en stor belastning, siger 30-årige Stefan Fyhn, der er fællestillidsmand for Responces reddere i regionen.

- Jeg har selv udsigt til at skulle arbejde, indtil jeg er 73,5 år. Det kan ingen holde til på den måde, og mine kolleger begyndte at få ondt i nakken og ryg og blive nedslidte, siger han.

Hård proces

På et 3F-træf for over 200 arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter på Hotel Scandic i København tirsdag fortalte Stefan Fyhn om sine erfaringer. Og om hvordan han og arbejdsmiljørepræsentant Thomas Hess Frandsen, der også arbejder på Reponses station i Vejle, via deres samarbejde har fået forbedringerne af arbejdsmiljøet igennem.

- Det har været en vanvittigt hård proces, siger Stefan Fyhn, der bruger halvdelen af sin arbejdstid på tillidshvervet og halvdelen på at køre som ambulancebehandler.

Projektet med at få en ny ambulancebåre har været i gang siden 2015. En af årsagerne til, at det har været så længe undervejs, er, at ambulancerne kun må veje 3.500 kilo – inklusiv to reddere og alt udstyr – hvis de skal have lov til at køre efter de almindelige hastighedsbegrænsninger på en motorvej på vej hjem fra en opgave. 

Fik overbevist politikerne

Elektriske bårer vejer mere end de manuelle, hvorfor ambulancernes vægt så vil komme over 3.500 kilo. Men Stefan Fyhn og Thomas Hess Frandsen fandt ud af, at det via Tempo 100-ordningen var muligt at få tilladelse til, at ambulancerne vejede mere.

Til gengæld må de så ikke køre mere end 100 kilometer i timen på motorvejen medmindre, at det er under udrykning eller på vej til et sygehus med en patient.

- Regionens vagtcentral var nervøs for, at det ville medføre tabt driftstid, hvis ambulancerne kun måtte køre 100 kilometer i timen, siger Stefan Fyhn

- Men det viste sig ikke helt at holde stik, og det lykkedes os at få overbevist politikerne i Region Syddanmark om, at det var en god idé at skifte de manuelle bårer ud med elektriske, siger han.

Hoppede bare ud i det

Da Stefan Fyhn påtog sig hvervet som fællestillidsrepræsentant for fem år siden, anede han ikke, hvad han gik ind til. Det skete, da Responce i august 2014 vandt et udbud og overtog ambulancedriften i Region Syddanmark fra Falck. 

- For mange reddere var det en livsstil at være ansat i Falck, og med ét var hele fundamentet væk, siger Stefan Fyhn.

De daværende arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter søgte mod Falck i Region Midtjylland. Samarbejdsudvalget forsvandt, og alt skulle bygges op igen fra bunden.

- Jeg kendte ikke noget til opgaverne, men hoppede bare ud i det. Det har givet nogle øretæver, siger Stefan Fyhn.

“Har du slået hovedet?????”

Første gang, Stefan Fyhn henvendte sig til sin direktør for at få oprettet et nyt samarbejdsudvalg, fik han et svar tilbage, hvor der stod: “Har du slået hovedet?????”  

Stefan Fyhn har gemt mailen – og en anden, hvor direktøren beder ham om “...i fremtiden at gå i kirke med den slags.” Mail-korrespondancen blev vist på storskærm på 3F-træffet i København til stor morskab for deltagerne.

Men samarbejdsudvalget kom op at stå i begyndelsen af 2018, og i dag har Stefan Fyhn et godt samarbejde med sin direktør hos Responce

- Men du skal helst være lidt utilregnelig som tillidsvalgt for at få noget igennem, siger han.