Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Efter flere forgæves forsøg har et statsejet kinesisk selskab nu fået en fod indenfor på et stort infrastrukturbyggeri i Danmark – Sydhavnsmetroen i København.

Et specialiseret team af kinesere arbejder lige nu på den nyeste udbygning af metroen i København. Billedet viser et stort borehoved fra det kinesiske selskab CREG, dog ikke fra metroen i København.
China Railway Tunnel Group Co.

Store statsejede selskaber fra Kina har de sidste par årtier opført broer, lufthavne, supermotorveje og anden infrastruktur i Asien, Afrika, Mellemøsten og dele af Europa. 

Og nu er de kommet til København i Danmark.

Et hold på syv-ni kinesere fra det statslige selskab China Railway Engineering Equipment Group (CREG) arbejder lige nu på Sydhavnsmetroen i København, hvor de står for drift og service af to gigantiske tunnelboremaskiner, som også er leveret af det kinesiske selskab.

- China Railway Engineering Equipment Group har leveret de to tunnelboremaskiner, som anvendes på Sydhavnsmetroen, lyder det i et skriftligt svar fra Metroselskabet.

Metroselskabet, den statslige bygherre på metrobyggeriet i København, oplyser videre, at der inden længe vil blive sendt flere medarbejdere fra CREG, så de er omkring 25, når de store borehoveder skal skilles ad og flyttes til nye stationer.

Har tidligere forsøgt at komme ind i Danmark

CREG har hovedkvarter i Kina og er en del af China Railway Group Limited, som er et af verdens allerstørste entreprenørselskaber og er ejet af den kinesiske stat.

Ifølge kilder med indsigt i den danske bygge- og anlægsbranche er det første gang, at et statsligt kinesisk selskab har fået foden indenfor på et stort infrastrukturprojekt i Danmark.

Store statsejede kinesiske selskaber har tidligere vist interesse i at blive en del af store danske anlægsprojekter.

Det statsejede China Communications Construction Company (CCCC) har forgæves lagt billet ind på både Femern-tunnelen mellem Danmark og Tyskland og den nye Storstrømsbro, som forbinder Sjælland og Falster.

Og China Railway Tunnel Group, der ligesom CREG har statsejede China Railway Group Limited som moderselskab, gjorde sig i 2018 bemærket ved at byde ind på den måske kommende tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg i Sverige.

“Et dilemma”

Gunde Odgaard er sekretariatsleder i BAT-Kartellet, en paraplyorganisation for danske byggeforbund, og sidder med i flere internationale sammenslutninger inden for byggeriet.

Han mener, at kinesiske byggegiganters entré på det danske marked er et dilemma.

- Vi diskuterer løbende de kinesiske selskabers indtog i Europa, for vi har set dem bruge skræmmende metoder andre steder i verden. De kommer med meget tvivlsomme løn- og arbejdsvilkår, og lande med svag økonomi kan blive bragt i et afhængighedsforhold til de kinesiske selskaber, siger Gunde Odgaard.

Han henviser blandt andet til, at de store kinesiske selskaber ofte bruger en metode, hvor de også tilbyder finansiering af store anlægsprojekter i udlandet – finansiering, der i sidste ende kommer fra den kinesiske stat.

- Omvendt må vi bare erkende, at sådan nogle tunnelboremaskiner på metroen er en meget, meget specialiseret affære, og markedet for den slags er ikke særligt stort. Så må man gå på kompromis, og det vigtigste er, hvad for nogle vilkår de kinesiske arbejdere, der lige nu er i Købehavn, har, siger Gunde Odgaard.

Har tegnet overenskomst

Hans Henrik Melvig, der organiseringskonsulent for Dansk El-Forbund i København, oplyser, at CREG og dets medarbejdere er omfattet af en overenskomst mellem Dansk El-Forbund og arbejdsgiverforeningen Tekniq, og han har ikke grund til at tro, at overenskomsten ikke bliver overholdt.

- Medarbejderne får deres løn sat ind på en dansk konto, og vi tjekker, om det går ordentligt for sig. Kineserne arbejder meget, når de er her, og de skal afspadsere i en måned, når de kommer hjem. Men det har vi ikke nogen mulighed for at tjekke, ligesom vi ikke kan tjekke, om de skal betale noget af deres løn tilbage i Kina. Den slags sager ser vi jo desværre ofte, siger han.

Hans Henrik Melvig fortæller, at de kinesiske arbejdere ikke er medlem af fagforeningen.

“Professionalt og kompetent”

Fagbladet 3F har spurgt Metroselskabet, hvordan de forholder sig til, at en stor statsejet kinesisk virksomhed er blevet lukket ind i varmen på et offentligt dansk infrastrukturprojekt.

Det har Metroselskabet ikke nogen kommentar til.

I et svar på mail lyder det:

- Metroselskabet følger EU’s udbudsregler og dansk lovgivning i forbindelse med udbud og indgåelse af kontrakter. Vores hovedentreprenør Tunn3l (et tysk-fransk konsortium, red.) har valgt CREG som leverandør af de to tunnelboremaskiner. Metroselskabet har således ikke indgået nogen kontrakt med CREG – vores kontrakt er med Tunn3l.

Metroselskabet understreger, at der løbende bliver fulgt op på kvaliteten af boremaskinerne fra CREG, og at det kinesiske selskab udfører deres opgaver “professionalt og kompetent”.

Hverken Metroselskabet eller hovedentreprenøren Tunn3l har svaret på, hvor stor CREG’s kontrakt på Sydhavnsmetroen er.

Den samlede pris på den nyeste udbygning af den københavnske metro med fem nye underjordiske stationer er knap 10 milliarder skattekroner.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra China Railway Engineering Equipment Group.