Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En ny sorteringsordning i Frederiksberg Kommune har skabt job til flere skraldemænd, og kommunen er på vej til at blive det første sted i verden, hvor alle skraldebiler kører på el.

Thomas Ole Hay-Schmidt (tv.) har kørt den samme rute i over 13 år, og Antonio Rav Conte i baggrunden ved, hvor stort set alle affaldscontainere står på Frederiksberg.
Joachim Rode

Hver uge henter Thomas Ole Hay-Schmidt og hans kolleger affald fra 53.000 husstande og 1.956 villaer på Frederiksberg, og med en ny ordning, hvor borgerne skal sortere deres affald i ni forskellige fraktioner, er der nok at se til.

- Sådan er fremtiden. Vi er nødt til at følge med udviklingen, siger Thomas Ole Hay-Schmidt, der har været skraldemand i over 15 år og i dag er tillidsmand for de godt 75 renovationsarbejdere hos Frederiksberg Vej- og Gartnerservice.

Han har det fint med, at der skal sorteres mere affald.

- Man kan så diskutere, om det er smartest, at affaldet bliver sorteret ude hos borgerne, eller efter at det er blevet samlet ind. Det har givet os noget mere arbejde, men jeg tror, at der kommer styr på det, siger han.

- Der er bydele og socialt belastede områder, hvor affaldssorteringen sejler, hvis der ikke er en gårdmand til at holde styr på det. Men generelt er borgerne blevet bedre til at sortere, siger Thomas Ole Hay-Schmidt. 

Logistisk udfordring

Med 103.677 indbyggere samlet på blot 8,7 kvadratkilometer er Frederiksberg den tættest befolkede kommune i Danmark, og den nye sorteringsordning, der trådte i kraft 1. juli i år, har været en logistisk udfordring.

Generelt er borgerne blevet bedre til at sortere affald, mener Thomas Ole Hay-Schmidt, der har været skraldemand i over 15 år.
Generelt er borgerne blevet bedre til at sortere affald, mener Thomas Ole Hay-Schmidt, der har været skraldemand i over 15 år. FOTO: Joachim Rode

Alle etageejendomme har fået seks beholdere, der hver har ét til to kamre til de forskellige former for affald.

LÆS OGSÅ Kender du reglerne? Nu skal du sortere dit affald i ni fraktioner

Villaejerne har fået fire beholdere, og mens plast skal blandes i samme affaldscontainer som mad- og drikkekartoner, skal mad- og restaffald, metal, papir og pap ned i et kammer eller en skraldespand for sig selv.

Desuden er der tæt på boligerne stillet kuber op til glas, ligesom der indsamles farligt affald fra miljøbokse og skabe. 

- Alle vil gerne have hentet deres skrald, men de fleste vil også gerne slippe for skraldebilen. Den skal helst være usynlig. Folk bliver let irriterede over, at den holder i vejen, siger Thomas Ole Hay-Schmidt.

- Vi har forsøgt at hente skrald klokken 3 om natten, men det førte til klager over støjen. Om morgenen og eftermiddagen er bedst, men der findes ikke et tidspunkt, hvor folk ikke bliver provokeret af skraldebilen, siger han.

Lider af skraldesyge

På en almindelig mandag bliver der indsamlet 13-16 ton restaffald fra hver af de ni distrikter på Frederiksberg, og 46-årige Thomas Ole Hay-Schmidt har kørt den samme rute i over 13 år.

- Jeg kan den i søvne, siger han.

Skraldemændene lider af skraldesyge, som deres chef kalder det. De arbejder på akkord, vil gerne være hurtigt færdige og holde en arbejdsdag på fire-fem timer.

Derfor ligger det på deres rygrad, hvilke veje der fører dem hurtigst frem. Hvor affaldscontainerne står, og hvor føreren af skraldebilen skal holde, så makkeren ikke skal gå langt for at hente affaldet.

- Som skraldemand skal du nok være lidt småautist. Det ypperste er at få sin egen tur, og det er nærmest som at blive skilt, når ens makker holder op, siger Thomas Ole Hay-Schmidt.

Kender byen som sin egen bukselomme

Derfor holder alle hos Frederiksberg Vej- og Gartnerservice meget af 27-årige Antonio Rav Conte.

Da han var 12 år, stod han altid fascineret og fulgte med, når skraldebilen kom. En dag fik han lov til at trykke på knapperne og tømme affaldscontainerne op i skraldebilen. Senere gav hans mor skraldemændene lov til at tage sin søn med på en tur, og i de seneste 10 år har Antonio Rav Conte trods sit begrænsede sprog været ansat i et fleksjob hos Frederiksberg Vej- og Gartnerservice.

- Antonio kender Frederiksberg som sin egen bukselomme og ved, hvor stort set alle affaldscontainere står. Så ham vil alle nye skraldemænd rigtigt gerne have med rundt, siger Thomas Ole Hay-Schmidt.

I front på verdensplan

Fra politisk side er det besluttet, at den nye sorteringsordning i længden ikke må blive dyrere for borgerne. Men her og nu har den resultatet i flere skraldemænd og ny teknik, oplyser afdelingschef Ole Philip, Frederiksberg Vej- og Gartnerservice.

- Vi har ansat seks nye skraldemænd og fået to nye skraldebiler, der begge kører på el, siger han.

Det kommer resten af vognparken også til, inden året er omme.

Nedslidning var tidligere et stort problem. I dag begynder afdelingschef Ole Philip, Frederiksberg Gartner- og Vejservice, at se skraldemænd kunne arbejde frem til pensionsalderen.
Nedslidning var tidligere et stort problem. I dag begynder afdelingschef Ole Philip, Frederiksberg Gartner- og Vejservice, at se skraldemænd kunne arbejde frem til pensionsalderen. FOTO: Joachim Rode

- Vi har bestilt 20 nye skraldebiler og bliver den første kommune i verden, hvor der kun bliver hentet affald i el-biler, siger Ole Philip.

Slæber flere ton end tidligere

Både Thomas Ole Hay-Schmidt og Ole Philip er optaget af, at skraldemændenes arbejdsmiljø er i orden. Hos Frederiksberg Vej- og Gartnerservice har de blandt andet adgang til et motions- og træningsrum.

Alkohol er der intet af i arbejdstiden for den moderne skraldemand, og bortset fra forstuvninger er der blevet længere mellem arbejdsskaderne.

På trods af, at skraldemændene slæber flere ton end tidligere, da affaldet i dag samles i 600 liters containere og spande.

- Tidligere tog skraldemændene bare affaldscontainerne på nakken og bar dem. Dengang var der mange problemer med nedslidning. I dag begynder jeg at kunne sende vores ældste skraldemænd på pension, siger Ole Philip.

- Der er en helt anden kultur, hvor de passer bedre på sig selv. Jeg har aldrig oplevet nogen, der er så stolte af deres arbejde, siger Ole Philip.