Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Pengeinstitut skal dække 9.000 kroner, som svindlere trak på Visa/Dankort. Hvis folk opfører sig fornuftigt, er der stærk beskyttelse, mener Forbrugerrådet Tænk.

Pengeinstitutter hæfter i meget høj grad for misbrug af betalingskort. En ny sag viser, hvor godt forbrugerne er beskyttede.
Nikolai Linares/Scanpix

Pengeinstitutter hæfter i meget høj grad for misbrug af betalingskort. En ny sag viser, hvor godt forbrugerne er beskyttede.

En kvinde reagerede på en mail, som hun troede kom fra Apple. Derefter forsvandt der næsten 83.000 rubler på hendes Visa/Dankort. Det svarer til lidt over 9.000 kroner.

Sparekassen Kronjylland mente, hun havde dummet sig og selv måtte betale. Men nu har Pengeinstitutankenævnet pålagt sparekassen at betale.

- Danmark har meget stærk lovgivning om betalingskort. Hvis vi opfører os fornuftigt og ansvarligt og straks kontakter vores pengeinstitut, når vi opdager noget mistænkeligt, så er vi godt beskyttede, siger seniorøkonom Troels Hauer Holmberg fra Forbrugerrådet Tænk.

Sådan skete svindlen

Kvinden fattede ikke mistanke, da hun fik mailen, der så ud til at være fra Apple. Den sagde, at hendes konto var forsøgt hacket, og at hun skulle lave en ny kode. Hun har tidligere prøvet, at en konto er blevet hacket.

Hun trykkede på et link i mailen. Så modtager hun en SMS-kode fra Nets. Den indtaster hun på skærmen.

Hun indtaster ikke andre oplysninger. Hverken om bankkonto, numre på betalingskortet eller andet.

Kvinden reagerer omgående

Det svindlede beløb trækkes en mandag. Allerede tirsdag kontakter hun sparekassen.

De vil ikke erstatte beløbet. Derfor går hun til ankenævnet.

Nye regler indfører selvrisiko

Troels Hauer Holmberg siger, at episoden skete inden 1. januar i år, hvor der kom nye regler om betalingskort. Derfor er den behandlet efter de gamle bestemmelser.

- Hidtil har pengeinstitutterne hæftet for næsten alt, siger Troels Hauer Holmberg. Medmindre PIN-koden er blevet brugt ved en hævning.

- Efter de nye regler skal udbyderne af betalingskort skrue op for sikkerheden. Til gengæld risikerer kortindehaveren at skulle betale en selvrisiko ved misbrug.

Sparekassen har valgt at betale

Troels Hauer Holmberg kan ikke bedømme, om kvinden havde skullet betale selvrisiko, hvis misbruget var sket efter nytår i år. Den er som udgangspunkt på 375 kroner.

- Der findes endnu ikke nogen praksis for, hvordan selvrisiko nu skal håndteres i sager om misbrug.

Sparekassen Kronjylland efterkommer afgørelsen og betaler kvinden de lidt over 9.000 kroner.