Gå til hovedindhold

Afsløringen af slumlejren i Padborg kommer, samtidig med at EU arbejder på højtryk for at lave nye regler, der skal stoppe filippiner-finten. Men det hele risikerer at ryge på gulvet her i slutspurten.

Lige nu diskuterer politikerne i EU-Parlamentet, hvad der skal gøres ved piratkørslen.
Ritzau Scanpix

Efter Fagbladet 3F’s afsløringer af billige chauffører hos Kurt Beier Transport er filippiner-finten kommet højt op på den politiske dagsorden i Danmark.

Et flertal på Christiansborg pålagde i sidste uge den ansvarlige transportminister, Ole Birk Olesen (LA), at arbejde aktivt for at “lukke hullet”, så filippinske chauffører ikke længere kan køre lovligt til polske lønninger på danske landeveje.

Men nu taler vi jo EU. Og så er der ikke bare ét hul, som skal lukkes. Der er flere huller, store og små.

Egne regler

Et af hullerne handler om EU’s ydre grænser. Altså hvilke personer fra Filippinerne, Ukraine, Indien og andre ikke-EU lande, der kan få arbejdstilladelser i EU.

Det hul kan den danske regering ikke gøre meget ved på grund af retsforbeholdet.

Det betyder, at vi i Danmark laver vores egne regler om import af arbejdskraft. Det betyder også, at vi ikke har indflydelse på resten af EU’s politik på området.

Polske lønninger i Danmark

Det næste hul handler om, hvordan filippinerne kan være ansat i Polen og lovligt arbejde i Danmark til polske lønninger.

Her har både den danske regering og de danske medlemmer af Europa-Parlamentet til gengæld indflydelse.

Det handler om EU’s vejpakke. Den regulerer hvor ofte, til hvilken løn og på hvilke vilkår, chauffører må køre rundt i andre EU-lande.

Afgørelsens time: 3. december

Mange kigger på 3. december i år som en dato, der kan være afgørende for, om de europæiske landeveje ender i det rene kaos.

Denne dag mødes de 28 EU-transportministre til møde i Ministerrådet i Bruxelles med vejpakken på dagsordenen. Her vil Ole Birk Olesen (LA) også være til stede. 

Han kommer som en del af den såkaldte “Road Alliance”, der består af ni transportministre, som alle kæmper for at dæmme op for social dumping på de europæiske landeveje. Alliancen mødtes senest i mandags og vedtog denne erklæring.

Ole Birk Olesen (LA) kommer med et mandat fra Folketingets Europaudvalg, der holder møde 30. november.

Bulgarske særinteresser

EU-landene skiftes til at være formænd et halvt år ad gangen. Her er et af succesparametrene at få vedtaget ny lovgivning og at få de mange ender til at mødes.

Det kræver politisk snilde, og at man hæver sig over særinteresser. Ingen af delene var det bulgarske formandskab i stand til i foråret 2018.

Det nuværende østrigske formandskab har fået sat gang i forhandlingerne igen. Og der er en vis optimisme, med hensyn til at Ministerrådet kan blive enige om en fælles holdning til vejpakken ved mødet i december.

Splittet parlament

Optimisme er der til gengæld ikke meget af i EU-Parlamentet.

De danske EU-parlamentarikere er både medlem af deres eget og deres europæiske moderparti. Men når det kommer til social dumping, står de samlet på tværs af partier. Her er parlamentarikere som Rina Ronja Kari (N), Ole Christensen (S) og Jens Rohde (R) aktive både ved mødebordet og på de indre linjer.  

Onsdag i denne uge holdt parlamentets Transport- og Beskæftigelsesudvalg møde om vejpakken. Og selvom Rina Ronja Kari på mødet havde medbragt billeder fra slumlejren i Padborg, var det ikke nok til at flytte holdningerne.

De to udvalg er dybt splittede. Der er en risiko for, at de 751 parlamentarikere ikke kan blive enige om en fælles holdning til vejpakken. Hvis det sker, bliver vejpakken slet ikke vedtaget.

Og her er vi tilbage ved Ole Birk Olesen. Måske den største chance for, at vejpakken bliver vedtaget, er, at et kompromis i Ministerrådet kan bane vejen for, at parlamentet kan blive enig med sig selv.

Men det skal gå hurtigt. Både parlament og Ministerråd skal nikke ja til vejpakken inden nytår. For derefter venter triolog-forhandlingerne.

Vestager på banen

Når det kommer til “triologen”, skal EU-Kommissionen på banen igen. Der skal strikkes en endelig løsning på plads mellem de tre centrale EU-institutioner. Og det skal ske, inden der skal vælges nyt parlament og ny kommission til maj næste år.

Den ansvarlige kommissær for transport hedder Violeta Bulc og kommer fra Slovenien. Hun præsenterede forslaget til en vejpakke i maj 2017 og har ikke været superdygtig til at fremme sit forslag siden da.

I sidste uge blandede den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager sig noget usædvanligt i debatten med en klar opfordring til, at parterne tager sig sammen og får vedtaget skrappe regler på området. Fagbladet 3F erfarer, at det har ført til ballade internt i kommissionen, fordi transportområdet ikke er Vestagers resort.

Det kører altså på højtryk i Bruxelles for tiden. Og om forhandlingerne ender i forlig eller forlis, er helt åbent. Det må de næste måneder vise.