Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nu er det snart slut med at blive straffet i dagpengesystemet på grund af arbejde i weekender og på skæve tidspunkter. Reglerne ændres fra 1. maj.

Kokken Thomas Jensen blev ramt af reglerne om "tekniske timer" på dagpengekortet, da hans arbejdsplads lukkede ned på grund af corona-krisen i marts 2020, og han gik glip af et større beløb i dagpenge. I årevis har 3FA kæmpet for at få reglerne ændret, så ledige ikke straffes for at have arbejdet på skæve tidspunkter, for eksempel weekender, som ikke er usædvanligt for mange af 3F's medlemmer.
Arkiv: Claus Bjørn Larsen

Der er noget helt galt.

Sådan tænkte kokken Thomas Jensen fra Frederikshavn, da han i marts 2020 blev sendt hjem, fordi coronaen ramte hans arbejdsplads.

For Thomas Jensen opdagede, at han var blevet modregnet i sine dagpenge. Det kostede ham 3.800 kroner på bare én måned.

- Det er helt urimeligt. Det er også frustrerende, sagde han dengang til Fagbladet 3F.

Forklaringen skal findes i en regel, som kaldes “teknisk belægning”.

Men om et par måneder er det slut med urimelighederne. Reglen bliver nemlig lavet om. Det betyder, at fra 1. maj bliver man ikke længere straffet i dagpengesystemet, hvis man for eksempel har arbejdet i weekenden.

Teknisk belægning

Den udskældte regel handler om det, som i a-kassesprog kaldes “tekniske belægninger”.

Indtil nu har reglen betydet, at man har risikeret at få mindre i dagpenge, hvis man har arbejdet på skæve tidspunkter eller i weekenden, før man blev ledig.

Problemet er ikke nyt. Men det blev særligt tydeligt i 2020, da mange ansatte i hoteller, restauranter og cafeer blev sendt hjem midt i en måned, fordi corona-smitten lukkede branchen ned.

- Reglen rammer helt utilsigtet. Det var jo ikke meningen, at de hjemsendte ikke skulle have dagpenge, sagde a-kasseleder Jørgen Helledie fra 3F Frederikshavn i Fagbladet 3F.

Længe undervejs

I en årrække har 3F’s a-kasse stået i spidsen for at få sat en stopper for urimelighederne. Ændringerne har ladet vente på sig, selvom der var politisk lydhørhed undervejs. Men politikernes opmærksomhed druknede i flere valgkampe og i håndtering af coronaen.

Først sidste år kom sagen op igen politisk, og nu var der flertal til at ændre reglerne under daværende beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard S).

- Det er et mindre, men alligevel betydeligt element for mange faglærte og ufaglærte mennesker, som risikerer at blive straffet for at gå på arbejde, sagde Peter Hummelgaard til Fagbladet 3F sidste år.

Ændringerne skal gælde fra 1. maj i år og kommer samtidig med, at mange ledige vil få højere dagpenge.

Tekniske timer

Selve reglen om “tekniske belægninger” lever op til sit navn. Den ikke bare hedder noget teknisk – den kan også være svær at forstå.

Det går ud på, at man risikerer at få lagt nogle “tekniske timer” på sit dagpengekort – ud over sine reelle arbejdstimer.

Som udgangspunkt kan man få dagpenge for 160,33 timer på en måned. Arbejdstimer trækkes fra. Hvis man ikke har været tilmeldt jobcentret som ledig på en hverdag, så skal systemet gå ud fra, at man har arbejdet eller ikke været til rådighed for arbejdsmarkedet.

Det betyder, at man får lagt 7,4 “fiktive timer” på dagpengekortet for alle hverdage. Og det skal også modregnes i dagpengene.

Med andre ord kan man risikere at blive trukket voldsomt i sine dagpenge, selvom man reelt har haft en normal arbejdsuge – bare på skæve tider.

Det nye er, at a-kassen frem over skal trække reelle arbejdstimer fra de “tekniske timer”.

Dermed vil den tekniske belægning af dagpengekortet blive mindre for mange ledige.